Železničné.info pro PDA Železničné.info pro PDA - 28.03. 2024
Home | Top 10 | Vyhľadávanie |
Ankety
Anketa - ako dlho asi vydržia??
Peter, 03.01.2009 (7061 prečítané)

   Od 14. decembra 2008 platí nový cestovný poriadok železníc. Tento cestovný poriadok priniesol niekoľko zmien. Ako to už býva, niektoré vlaky zanikli, no naopak, niektoré vlaky pre zmenu pribudli. Od zavedenia nového cestovného poriadku uplynuli tri týždne, a aj keď boli medzitým Vianočné sviatky, možno už teraz odhadnúť, ktoré vlaky majú šancu „prežiť“ a dostať sa aj do ďalšieho cestovného poriadku 2009/2010.

Viem, že pri tvorbe grafikonu je Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., závislá aj od zahraničných železničných správ, no niekedy mi tvorba grafikonu vlakovej dopravy pripadá ako tipovacia súťaž, alebo ako sa ľudovo hovorí, že ide o metódu „pokus – omyl“. Aj v novom cestovnom poriadku sú uvedené vlaky, ktoré podľa môjho skromného názoru nemajú príliš veľkú šancu na to, aby prežili a objavili sa aj v novom cestovnom poriadku 2009/2010. Aj preto som do tejto ankety vybral niekoľko z nich, podľa mňa dosť zrelých adeptov.
Aby som svoj názor konfrontoval s Vašim, využijem obľúbenú metódu, a uverejním na túto tému anketu. V ankete môžete vyjadriť svoj názor, čo si myslíte o zavedení niektorých vlakov v novom cestovnom poriadku.
Ako som už spomínal, niekoľko vlakov som vybral a zaradil do tejto ankety. V žiadnom prípade však nechcem ovplyvniť Vaše rozhodovanie, pri hlasovaní. Cieľom nasledujúcich riadkov je len zdôvodniť, prečo som do ankety zaradil práve tie vlaky, ktoré sú tam uvedené.
  1. Prvý vlak, o ktorom pochybujem, že bude cestujúcimi využívaný, je vlak Ex 132/133 Devín z Bratislavy do Bohumína. Letmo si spomínam, že dvojica vlakov medzi Bohumínom a Bratislavou ráno sem a tam, a večer naspäť, tu už bola pred pár rokmi. A zanikla, pravdepodobne nebolo cestujúcich, ktorí by tieto vlaky využívali. Potom sa objavila aspoň Moravia, ktorá si to ešte v predchádzajúcom grafikone z Bratislavy zamierila ďalej až do Budapešti. Odhadujem, že Ex 132/133 Devín nenájde uplatnenie a jeho využitie cestujúcimi bude minimálne. Nebude to výsledkom nejakého cyklického vývoja v doprave, ale jednoducho dopytom trhu.
  2. Ako druhý vlak pre úspešný zánik uvediem vlak Ex 276/277 František Křižík. Ide z Bratislavy do Prahy hodinu po niekoľko rokov zavedenom EC 174 z Budapešti do Prahy, Berlína a Hamburgu. Skutočne pochybujem, že tento vlak okrem objektívov fotografov železnice pritiahne aj nejakých cestujúcich. Maximálne preberie niektorých tých, čo cestovali doteraz vlakom EC 174. Preto si myslím, že tento vlak sa v novom cestovnom poriadku v tejto „formácii“ viac neobjaví.
  3. Tretí vlak mi do oka padol novo zavedený vlak EC 344/345 Avala, ktorý chodí medzi Prahou a Beogradom. Tento vlak za krátke uplynulé obdobie vozí okrem cestujúcich aj statočné meškania, preto pochybujem, že v úseku medzi Budapešťou a Prahou si nájde „svojich priaznivcov“. Ak nedôjde k zlepšeniu dodržiavania grafikonu, môže to znamenať koniec tohto určite zaujímavého vlakového spojenia.
  4. Ďalším vlakom, o ktorého účelnosti zavedenia osobne pochybujem, je nočný vlak EN 476/477 Metropol spájajúci Budapešť z Berlínom, ktorý síce vezie priame vozne odkiaľkoľvek kamkoľvek, ale vezie si aj z tohto dôvodu statočné meškania. Myslím si, že viac využívaným vlakom na tejto trase môže byť nočný vlak R 470/471 Amicus, ktorý chodí medzi Budapešťou a Prahou. Z tohto dôvodu nedávam veľkú šancu na prežitie EN 476/477 Metropolu. Minimálne nie je tento vlak príliš vhodný pre cestujúcich z Bratislavy do Prahy.
  5. Aj keď som v predchádzajúcom bode pochyboval o nočnom vlaku EN 476/477 Metropol, musím poznamenať, že ani nočný vlak R 470/471 Amicus nie je pre cestujúcich víťazstvom. Tento vlak, ktorý chodí medzi Budapešťou a Prahou, ide od Břeclavi výletnou trasou cez Přerov. Takéto pokusy natiahnuť nočné cestovanie medzi Bratislavou a Prahou tu už v minulosti boli, žiaľ, alebo našťastie, nemali dlhé trvanie. Preto si myslím, že buď dôjde k zmene trasy tohto vlaku, alebo ku skráteniu cestovného času, alebo k jeho zániku. Snáď aspoň počas letnej sezóny si tento vlak na seba zarobí, keďže vozí priame vozne z/do Bulharska.
  6. Aby som nezostal len u vlakov chodiacich v trase Bratislava – Praha, ďalším vlakom z metódy pokus – omyl je podľa mňa vlak EN 424/425 Slovakia, ktorý chodí medzi Košicami a Prahou. Tento vlak okrem chrápajúcich prestávok na rôznych staniciach začal voziť aj autovozne medzi Košicami, resp. Popradom a Prahou, ktoré predtým vozil iný nočný vlak. Vyzerá to však len na pokusný marketingový ťah a uvidíme, či zaberie.
Na záver si nemôžem odpustiť, ale musím jednoducho poukázať na extra výhodné spojenie Bratislavy s Košicami cez Zvolen. Rýchlik R 835 Slatina z Bratislavy do Banskej Bystrice vezie priame vozne do Košíc. R 835 prichádza do Zvolena o 17.30 hod.  Priame vozne pokračujú rýchlikom R 935 Zvolen – Košice Gemeran, ktorý má odchod zo Zvolena o 19.06 hod. Skutočne neviem, či Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., považuje cestujúcich za hlupákov, ale viem, že ani jeden cestujúci nebude viac ako hodinu a pol trčať vo Zvolene a čakať na príchod ďalšieho vlaku z Bratislavy Ex 531 Hron. Domnievam sa, že účelnejšia by bola v tomto prípade lepšia propagácia vlakového spojenia Ex 531 Hron a R 935 Gemeran, ako nejakých, akože priamych vozňov, na trase Bratislava – Zvolen – Košice.
Svoj názor na vlaky zavedené v novom cestovnom poriadku 2008/2009 a na ich „životnosť“ môžete vyjadriť v tejto ankete. Za Vaše názory Vám úprimne ďakujem.
 
* * * ANKETA * * *
Ktorý z nasledujúcich vlakov bude zrušený, alebo nebude v cestovnom poriadku platnom od decembra 2009 chodiť v súčasnej trase? Myslím si, že to bude:
  1. Vlak Ex 132/133 Devín chodiaci teraz medzi Bratislavou a Bohumínom.
  2. Vlak Ex 276/277 František Křižík chodiaci teraz medzi Bratislavou a Prahou.
  3. Vlak EC 344/345 Avala chodiaci teraz medzi Beogradom a Prahou.
  4. Nočný vlak EN 476/477 Metropol chodiaci teraz medzi Budapešťou a Berlínom.
  5. Nočný vlak R 470/471 Amicus chodiaci teraz medzi Budapešťou a Prahou.
  6. Nočný vlak EN 424/425 Slovakia chodiaci teraz medzi Košicami a Prahou.
  7. Ani jeden z uvedených vlakov nezanikne a nezmení trasu.
  8. Iné vlaky budú zrušené, alebo budú mať zmenenú trasu.

Home