Železničné.info pro PDA Železničné.info pro PDA - 22.01. 2020
Home | Top 10 | Vyhľadávanie |
Osobné vozne
Štvornápravový osobný vozeň radu Bdghmeer
Peter, 11.01.2012 (15992 prečítané)

Počas minuloročnej akcie „Prebúdzanie Katky“ v košickom rušňovom depe boli vystavené rôzne koľajové vozidlá, medzi nimi aj osobný vozeň radu Bdghmeer. Tento modernizovaný štvornápravový vozeň si mohli návštevníci obzrieť z blízka, zvonku a aj zvnútra. Modernizovaný vozeň je prispôsobený na prepravu telesne postihnutých cestujúcich a v prevádzke je radený najmä vo vlakoch vyššej kvality IC.

Štvornápravový vozeň radu Bdghmeer je určený na prepravu cestujúcich a batožín a prispôsobený je aj na prepravu imobilných cestujúcich. Vozeň vznikol rekonštrukciou osobných vozňov radu BDshmee (bez zdvíhacej plošiny) a BDshmeer (s hydraulickou zdvíhacou plošinou) vyrábaných nemeckou firmou VEB Vaggonbau Bautzen v rokoch 1986 a 1987.
 
Osobný vozeň radu Bdghmeer
OV Bdghmeer
 
Konštrukčné usporiadanie vozňa je hybridné, pretože časť vozňa je s oddielmi pre cestujúcich (kupé) a menšiu časť tvorí jeden veľkopriestorový oddiel. Za týmto oddielom sa nachádza oddiel pre batožiny. Za batožinovým oddielom je oddiel určený pre imobilných cestujúcich. V tomto oddiele je umiestnená aj bunka WC. Prechod vozňom umožňuje postranná chodbička, jednotlivé oddiely sú oddelené priečkami a prechod medzi oddielmi umožňujú posuvné dvere v priečkach.  
 
Niektoré technické parametre vozňa radu Bdghmeer
Výrobca
ŽOS Trnava, a. s.
Rok výroby
1986 - 1987
Rok rekonštrukcie
2009 -
Rozchod kolies
1 435 mm
Dĺžka vozňa cez nárazníky
26 400 mm
Maximálna šírka skrine
2 824 mm
Maximálna výška vozňa na temenom koľajníc
4 050 mm
Vzdialenosť stredov otáčania podvozkov
19 000 mm
Rázvor podvozku
2 600 mm
Priemer styčnej kružnice kolies
920 mm
Maximálna povolená rýchlosť
160 km/h
Najmenší polomer oblúka pre traťovú rýchlosť
150 m
Hmotnosť obsadeného vozňa
45 t    
Nosnosť plošiny
250 kg
Počet miest na sedenie: 
 
-         pevné sedadlá
41  
-         sklopné sedadlá v batožinovom oddiele
+4  
-         sklopné sedadlá v oddiele pre imobilných
+2  
 
V rámci modernizácie bola zachovaná pôvodná kostra, ktorú tvoria bočnice vozňa, strecha, čelá a rám vozňa. V bočniciach boli upravené, resp. zväčšené otvory pre nové okná od firmy Dopp Trade. Upravený bol spodok vozňa, ktorý bol prispôsobený pre uchytenie skrine nového centrálneho zdroja elektrickej energie, nových vzduchojemov, zariadení elektropneumatickej brzdy, nádrží pre fekálie. Pojazd vozňa s podvozkami typu GP 200 S pre rýchlosť do 160 km/h zostal tiež zachovaný. Podvozky majú kotúčovú brzdu. Vzhľadom na zmenené rozloženie zaťaženia vozňa boli vymenené pružiny primárneho a sekundárneho pruženia. Na vnútornú stranu skrine vozňa bola pri rekonštrukcii okrem základnej farby nanesená aj antivibračná farba a na steny dosadená tepelná a zvuková izolácia od firmy Knauf. Nová podlaha je z preglejky, ktorá je pokrytá protišmykovou podlahovou krytinou Polyflor. V bunke WC je podlaha zo sklolaminátu.
 
Interiér kupé - police pre batožinu
OV Bdghmeer
 
Podokenný stolíkOV Bdghmeer
 
Postranná chodba
OV Bdghmeer
 
Nástupné dvere sú predsuvné s funkciou centrálneho ovládania a individuálneho odblokovania. Dvere sú po rozjazde vozňa blokované proti otvoreniu. Pred zatvorením dverí zaznie varovná zvuková signalizácia. Na oboch čelách vozňa sú prechodové dvojdielne posuvné dvere. Všetky posuvné dvere vo vozni sú poháňané elektropneumaticky a ovládané tlačidlami.
 
Usporiadanie sedadiel vo veľkopriestorovom oddiele
OV Bdghmeer
 
Stolík a zásuvky 230 V
OV Bdghmeer
 
Veľkopriestorový oddiel
OV Bdghmeer
 
V oddieloch pre cestujúcich (kupé aj veľkopriestorový) sú umiestnené nové čalúnené sedadlá (trojsedadlá) od firmy Borcad s opierkami hlavy a rúk, vnútorné opierky rúk sú sklopné. Sedadlá sú usporiadané 3+3. Medzi sedadlami je pri okne umiestnený pevný stolík s rozkladacou hornou doskou, ktorá umožňuje zväčšiť jeho plochu. Medzi oknom a stolíkom je umiestnený odpadkový kôš. Nad sedadlami cestujúcich sú umiestnené zrkadlá a nad nimi police pre batožinu, v zadných rámoch políc sú vešiaky pre zavesenie odevov. Vo veľkopriestorovom oddiele sú police pre batožinu umiestnené pozdĺžne nad oknami. Osvetlenie vozňa je žiarivkové, v kupé doplnené individuálnym osvetlením v nosičoch batožiny (tromi bodovými svietidlami). Vo všetkých oddieloch pre cestujúcich sú nainštalované zásuvky 230 V pre napájanie elektrických spotrebičov (notebookov apod.). Vonkajšie okná v oddieloch pre cestujúcich majú hornú časť čiastočne sklopnú do vnútra, čo umožňuje núdzové vetranie. Kupé sú od postrannej chodby oddelené presklenými priečkami, použité je determinované bezpečnostné sklo.
 
Oddiel pre imobilných cestujúcich
OV Bdghmeer
 
Postranná chodba v oddiele pre imobilných cestujúcich
OV Bdghmeer
 
V oddiele pre batožiny je priečkami oddelený priestor pre vlakový personál. V tomto priestore je jedno pevné a jedno sklopné sedadlo, vlakový personál má k dispozícii tiež malý pracovný pult a šatník. V oddiele pre batožiny sú na priečkach namontované dve sklopné sedadlá, nosiče bicyklov a lyží a po oboch stranách vozňa sú predsuvné jednodielne dvere a zdvíhacie zariadenie (výsuvná zdvíhacia plošina), pomocou ktorého je umožnený výstup a nástup imobilným cestujúcim. Zdvíhacia plošina od firmy Pars Komponenty je za normálnych okolností poskladaná a zaistená. Jej obsluha, t.j. rozloženie a horizontálny pohyb (otočenie), je manuálna vlakovým personálom. Vertikálny pohyb (zdvih) zabezpečuje pohon elektrickým motorom. Zdvíhanie, resp. spúšťanie plošiny je sprevádzané svetelnou a zvukovou signalizáciou.
 
Zdvíhacia plošina
OV Bdghmeer
 
Bunka WC je prispôsobená pre imobilných cestujúcich, WC je s podtlakovým uzavretým systémom. V oddiele pre imobilných cestujúcich sú umiestnené dve pevné sedadlá a štyri sklopné sedadlá. Medzi pevnými sedadlami je pevný podokenný stolík, odpadkový kôš a taktiež elektrické zásuvky 230 V. 
 
Nástupné predsuvné dvere
OV Bdghmeer
 
Elektrický rozvádzač s ovládacími a kontrolnými prístrojmi
OV Bdghmeer
 
Zásobovanie vozňa elektrickou energiou je z priebežného elektrického VN vedenia cez menič centrálneho zdroja napätia. Elektrický rozvádzač s ovládacími a kontrolnými prístrojmi je umiestnený v nástupnom priestore. Vozne sú klimatizované, v kupé sú nad dverami umiestnené ovládacie panely. Vykurovací systém vozňa je pôvodný, studený vzduch nasávaný zvonka cez mriežku v bočnici je ohrievaný dvojicou odporových vykurovacích telies. Vo vozni je zabudovaný informačný systém. Vozeň je prispôsobený na prepravu na trajektoch. Vozeň je určený pre režim RIC.
 
Označenie vozňa
OV Bdghmeer
 
Rekonštrukciu vozňov vykonáva ŽOS Trnava. Medzi jednotlivými rekonštruovanými vozňami sú menšie rozdielnosti vyplývajúce so skúsenosti z ich prevádzky. Novému radu vozňa bolo pridelené nové označenie Bdghmeer, význam jednotlivých písmen vyplýva z platného označovania osobných vozňov.
 
Fotografie: © Norbert Mondek
 
Spracované podľa osobných poznámok a prameňov:
 
  1. Ing. Marek Tylka, ŽOS Trnava, Ing. Stanislav Zapletal: Modernizované vozy řady Bdghmeer, In: Železniční magazín 12/2011, M-Presse plus, s.r.o., Praha
Zaujímavé odkazy: 

Súvisiace články:
Osobný vozeň radu Ampeer a osobný vozeň radu ARmpee61, alebo 51. MSV 2009 v Brne (3.) (20.09.2009)
Prípojné vozne (1.) – prípojné vozne radu Balm/Bix/020, radu BFalm/Bix-Post/BDix/022, radu Balm/Bmx/050 a radu Baim/Bmnp/Bnp/053 (04.08.2009)
Štvornápravový osobný vozeň radu BDsheer (05.06.2009)
Označovanie osobných vozňov (2.) – v súčasnosti platné označenie (13.01.2009)
Označovanie osobných vozňov (1.) (13.01.2009)


Home