Terminologický slovník
A | B | č | D | E | G | H | K | L | M | N | O | P | R | S | T | ú | V | Z
kožajová brzda
Kožajová brzda (angl.: rail brake) sa pouíva na zriaďovacích staniciach na spádovisku.
Na zriaďovacej stanici Bratislava východ je zvány pahorok umiestnený medzi vchodovou skupinou kožají a smerovou skupinou kožají. Ku zvánemu pahorku idú prísunové kožaje, ktoré sú tesne pred vrcholom zaústené do výhybky č. 100. Tým je moný rýchly prísun ďalšej súpravy určenej na triedenie. Cez zvány pahorok ide u iba jedna kmeňová rozpúšacia kožaj. Zvány pahorok je v podstate kopček, úsek od vchodovej skupiny k jeho vrcholku v dĺke od 20 do 35 metrov, tzv. protisklon, má stúpanie spravidla od 8 do 20 ‰, za vrcholkom zváneho pahorku nasleduje strmé klesanie a do 50 ‰, ktoré umoňuje vozňom nabra dostatočnú rýchlos. Na spádovisku je v pahorkovej kožaji umiestnená kožajová váha, ktorá automaticky odvái hmotnos pohybujúceho sa vozňa. Miesto, ktoré je vzané pre všetky výpočty spádoviska, je rozbehový bod. Je to miesto, kde sa vozeň začne oddežova od tlačenej súpravy. Rozbehový bod sa nachádza na kmeňovej rozpúšacej kožaji asi 20 a 30 metrov od vrcholku pahorka. Kmeňová rozpúšacia kožaj vedie do prvej symetrickej výhybky, za ktorou sú na rozvetvujúcich sa tratiach nainštalované kožajové brzdy.
Kožajová brzda - priečny rez
Pohybujúce sa vozne majú rôznu hmotnos a vezú rôzny náklad, preto sa vozne s malým jazdným odporom musia brzdi tak, aby sa tlmila ich prebytočná kinetická energia. K regulácii rýchlosti vozňov slúi niekožko bŕzd, ktoré sú umiestnené v jednotlivých sledoch stromkového zhlavia. Brzdy, ktoré sú nainštalované tu na zriaďovacej stanici sú pneumatické, teda sú ovládané stlačeným vzduchom. Pre výrobu stlačeného vzduchu sa hneď vedža smerových kožají nachádza kompresorová stanica.
Kompresorová stanica
Kompresorovú stanicu tvoria tu umiestnené kompresory, hlavné vzduchojemy a vyrovnávací vzduchojem, odkiaž je stlačený vzduch rozvedený potrubím a ku kožajovým brzdám. Je viacero typov kožajových bŕzd a taktie ich vyrába viacero výrobcov. V bývalom Československu sa pre ČSD vyrábali v Českej Lípe pneumatické kožajové brzdy M 50-DV s dvojitým valcom, ktorý umoňuje silnejšie zovretie obručí kolies, a vzduch z valcov sa po odbrzdení vypúša priamo do ovzdušia. To vypustenie stlačeného vzduchu do ovzdušia je poču.
Kožajová brzda