Table './phprszeleznicn/rs_stat_ip' is marked as crashed and should be repairedTable './phprszeleznicn/rs_stat_ip' is marked as crashed and should be repairedTable './phprszeleznicn/rs_stat_session' is marked as crashed and should be repairedTable './phprszeleznicn/rs_stat_ip' is marked as crashed and should be repaired Železničné.info - Terminologický slovník
 Infoblok
IP adresa: 3.233.219.101
Dátum: 23. 01. 2020
Čas: 00:37
Meniny má: Miloš
Zajtra: Timotej
 Meškanie vlakov

Číslo vlaku:

Pohyb vlakov na mape ŽSR

 Rubriky
 Najnovšie foto
757.008-8
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, trať 160, 19.4.2018
zobrazenĂ­: 1718
známka: 0

751.129-8
ZSCS, Mn Dobšiná - Plešivec, Rožňava, trať 167, 19.1.2018
zobrazenĂ­: 1486
známka: 1.00

751.126-4
ZSCS, Pn Turňa nad Bodvou - Slavec jaskyňa, trať 160, 19.10.2017
zobrazenĂ­: 1793
známka: 3.00

757.004-7
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, trať 160, 19.10.2017
zobrazenĂ­: 1572
známka: 0

757.012-0
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, trať 160, 24.6.2017
zobrazenĂ­: 1994
známka: 0

751.026-6
ZSCS, +751.171-0, Rv do depa, trať 160, 24.6.2017
zobrazenĂ­: 1679
známka: 0

757.009-6
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, Jovice, trať 160, 20.6.2017
zobrazenĂ­: 1832
známka: 0

757.014-6
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, Rožňava, trať 160, 15.6.2017
zobrazenĂ­: 1855
známka: 0

751.129-8
ZSCS, Pn Kapušany pri Prešove - Stožok, Rožňava, trať 160, 15.6.2017
zobrazenĂ­: 1674
známka: 0

751.125-6
ZSCS, Mn Dobšiná - Plešivec, trať 167, 30.5.2017
zobrazenĂ­: 1764
známka: 0

» ÄŽalšie fotografie

Terminologický slovník

Vlož slovo:  

A | B | č | D | E | G | H | K | L | M | N | O | P | R | S | T | ú | V | Z

točňa

- otáčacie zariadenie; konštrukcia na otáčanie vozňov alebo lokomotív (rušňov),
 
Popis:
 
Zariadenia na premiestňovanie rušňov
 
Premiestňovanie rušňov z jednej koľaje na druhú umožňujú koľajové spojky, točne a presuvne. Točne umožňujú otáčanie vozidiel každého druhu, najmä rušňov a vchod rušňov do kruhových remíz (rotúnd). Točne sú dvojakého druhu, buď sú vahadlové, alebo kĺbové. U nás používané vahadlové točne boli staršieho druhu a mali priemer do 18 m. Točne s väčším priemerom majú rozdelenú kĺbovú konštrukciu. Nosnosť toční do 26 m je 350 ton a tieto umožňujú otáčanie aj najdlhších rušňov.
 
Točňa vahadlová a kĺbová
Točňa vahadlová a kĺbová
 
Vahadlová točňa s priebežnými nosníkmi mala medzi nosníkmi umiestnený tzv. kráľovský čap, okolo ktorého sa točňa otáčala, a na ktorý sa prenášala celá hmotnosť rušňa a mosta točne. Celá konštrukcia točne bola umiestnená v jame. Na pozdĺžnych nosníkoch sú pripevnené koľajnice. Obežné kolesá, ktoré sú umiestnené na obvode točne sa pohybujú po obvodovej kruhovej koľajnici a vyrovnávajú výkyvy točne, no hmotnosť rušňa nenesú. Rušeň musí byť na točni zastaviť tak, aby jeho ťažisko bolo v strede. Točňa je vyvážená. Pred vstupom rušňa sa točňa otočí do správnej polohy, tak aby koľaj na ktorej je rušeň a koľaj točne boli v priamom smere. Správna poloha točne sa zabezpečí vsunutím jazyka do otvoru na vonkajšej strane točne. Záverové zariadenie je spojené s návestidlom, ktoré je pripevnené na točni. Návestidlo a záverové zariadenie je vo vzájomnej závislosti. Vahadlová točňa mala pomerne rýchle opotrebenie, lebo pri vstupe rušňa na točňu vznikali rázy. Ďalšou nevýhodou boli vysoké nosníky, takže jama pre točňu musela byť pomerne hlboká, čo spôsobovalo problémy s odvodnením jamy.
 
Kĺbové točne majú pozdĺžne priebežné nosníky, ktoré sú uprostred točne rozdelené na dva rovnaké dielce. Dielce točne sú spojené kĺbom. Tým sa podstatne zmenšila výška nosníkov a hĺbka jamy. Na každej strane točne sú štyri obežné kolesá, na ktoré sa prenáša časť hmotnosti rušňa. Točňa má teda celkom 8 obežných kolies. Kolesá sa pohybujú po kruhovej obvodovej koľajnici, ktorá je upevnená na betónovom kruhovom podstavci, alebo na podvaly. Všetky pohyby točne sa vykonávajú elektrickým pohonom.
 
Točňa v depe pred rotundou
Točňa v depe pred rotundou

 

 Najnovšie články - aktuality, reportáže
 Hlavné menu

Užívateľské meno (prezývka):

Heslo:




Registrácia nového čitateľa!

 Sledujte nás na:

      

 Fórum
Železničné.info - Diskusné fórum

Železnice v Európe - Taliansko

Železničné trate - Mimoriadnosti na tratiach

Slovenské železnice - Meškanie vlakov

Železničné stanice - Stará Kremnička


Koľajové vozidlá - Motorové jedotky radu 813


Železničné.info - Železničné.info

Slovenské železnice - Nehody na tratiach

ÄŽalšie prĂ­spevky »
 Inzercia
Nie sú žiadne inzeráty.
 Dejiny železníc
 Filmotéka
Rozlúčka s Uhrankou Prehraj
R 371 Horehronec Prehraj
Hanušovský viadukt 2Prehraj
498.104 Albatros na trati 131Prehraj
Tri pary v akciiPrehraj
GP 2011 ZvolenPrehraj
464.001 na DomiciPrehraj
Kačena - PLŽPrehraj
754.054 na mimoriadnom vlakuPrehraj
Oslavy storočnice trate 196Prehraj
 Vyhľadávanie
Vlož text:

 Štatistika
Tieto stránky boli vytvorené pomocou phpRS redakčného systému napísaného v PHP jazyku

php    mysql    apache    rss

© ŽELEZNIČNÉ.INFO :: 2007-2018