Návrh modernizácie obsahuje zaujímavé informácie o vekovej štruktúre rušňov a vozňov. Uvedené sú v ňom aj informácie o vývoji počtu prepravovaných cestujúcich. Keďe tieto informácie sú zaujímavé pre záujemcov o eleznice, uvediem ich v skrátenej verzii v tomto príspevku, aby zostali zachované.
Najprv sa pozrime, aké rušne a vozne chce ZSSK nakúpi:
- 12 kusov súprav pre regionálnu dopravu pre elektrifikované a neelektrifikované trate,
- 29 kusov motorových jednotiek 813-913 získaných rekonštrukciou motorových vozňov radu 810 a prívesných vozňov radu 011,
- 2 kusy viacsystémových rušňov pre dopravu na trati (Košice –) Bratislava – Viedeň, vyrovnávanie výkonov na tratiach z Bratislavy do Viedne cez Kittsee a Marcheg,
- viacsystémové elektrické jednotky v prípade priaznivej finančnej situácie.
V prílohách k materiálu sú uvedené aj ďalšie návrhy na modernizáciu. Uvauje sa napr. o zakúpení 10 kusov elektrických poschodových jednotiek, zakúpení 10 kusov vozidiel prímestských poschodových jednotiek PUSH/PULL a úpravou 10 kusov elektrických HDV 263. Ďalej sa napríklad uvauje s modernizáciou 17 kusov rušňov radu 362 a 363, čím sa predĺi ich ivotnos a odstránia poruchy.
Zaujímavou informáciou je tie úvaha o prestavbe 16 kusov rušňov radu 162 na rad 362, a to z dôvodu zmeny trakčného systému na trati SR v úseku Púchov – ilina.
Okrem toho sa uvauje s modernizáciou osobných vozňov pre diažkové vlaky, 10 kusov Bmpeer a 5 kusov Ampeer, s modernizáciou 64 kusov osobných vozňov Bmee na štandard RIC (CZE, klimatizácia). Modernizované vozne budú spĺňa štandardnú kvalitu a hygienické poiadavky pre cezhraničnú dopravu vo vlakoch diažkovej dopravy.
Pre nasledujúce obdobie ZSSK za prioritné povauje tieto projekty:
- nákup 10 ks prímestských poschodových jednotiek - roky 2010 – 2012,
- nákup 10 ks poschodových prímestských jednotiek typu PUSH/PULL , vrátane úpravy 10 ks hnacích dráhových vozidiel a nákup 2 ks nových hnacích vozidiel - roky 2010 – 2012,
- obstaranie 25 ks osobných vozňov kategórie Z2 prvej a druhej triedy na rýchlos 160 km/hod pre klimatizované vnútroštátne IC a R vlaky – roky 2007- 2010, - modernizácia vozňov špeciálnej stavby (lôkové a reštauračné),
- modernizácia 35 ks osobných vozňov radu Bmee na štandard RIC (centrálny zdroj energie, klimatizácia, interiér a hygienické zariadenia) – roky 2008 - 2010.
Ciežom je postupné skvalitňovanie diažkovej, medziregionálnej a takisto regionálnej a prímestskej dopravy.
Ku koncu roka 2006 bolo v inventárnom stave ZSSK 482 hnacích dráhových vozidiel, z toho 27% je zastaraných.
Osobné vozne prevádzkované ZSSK sú značne fyzicky opotrebované a morálne zastarané. Z počtu 1146 osobných vozňov klasickej stavby zaraďovaných do vlakov osobnej dopravy je 712 vozňov starších ako 20 rokov. Z počtu 145 vozňov špeciálnej stavby (lôkové 123 ks, reštauračné 16 ks, salónne 2 ks, autovozne 2 ks) je celkom 130 starších ako 20 rokov. Väčšina vozňového parku nespĺňa kritériá moderných osobných vozňov z hžadiska súčasných poiadaviek na kvalitu dopravy, pohodlia a kultúry cestovania a bezporuchovej prevádzky.
Zaujímavé sú aj informácie o vývoji počtu prepravených cestujúcich (uvedené v grafoch). V preprave osôb sa ZSSK musela v predchádzajúcich rokoch vyrovna so stratou časti prepravného trhu a zákazníkov, po redukcii výkonov na regionálnych a málo výkonných tratiach, ako aj so zvýšenou konkurenciou v autobusovej a individuálnej osobnej doprave.
Z grafov je zrejmý kadoročný pokles počtu cestujúcich. Najvýraznejší je v roku 2003. Vtedy vo februári došlo k zastaveniu osobnej dopravy na viacerých miestnych tratiach. Okrem poklesu cestujúcich v roku 2003 je tie zaujímavé porovnanie údajov za rok 2005 a 2006 uvedených v oboch grafoch. Došlo síce k poklesu počtu cestujúcich, ale prepravný výkon narástol. Z toho mi vyplýva, e ZSSK nabehala viac kilometrov, ale prepravila menej cestujúcich. Teda, na niektorých tratiach chodí síce viac vlakov, ale táto rozšírená ponuka sa zatiaž neprejavila nárastom počtu cestujúcich.
Zaujímalo ma, ako by sa bol vyvíjal počet prepravených osôb, keby sa nebola v roku 2003 zastavila osobná doprava na viacerých tratiach. Preto som pouil jednu zo štatistických funkcií na zistenie trendu. Upozorňujem však, e ide iba o odhad. Na počet prepravených cestujúcich má vplyv nielen zastaraný vozový park, ale napr. meškania vlakov, vhodnos prípojov, výška cestovného.
ZSSK predpokladá, e zlepšenie štruktúry a technického stavu parku kožajových vozidiel je spolu s modernizáciou medzinárodných elezničných koridorov podmienkou zvrátenia trendu poklesu prepravy osôb na eleznici. Nu, treba len dúfa, e sa podarí tieto plány splni.
Kompletný materiál je pod názvom „Modernizácia a rozvoj mobilného parku elezničnej spoločnosti Slovensko, a.s. na obdobie rokov 2008 - 2010 (2012)“ uverejnený na webovej stránke
Ministerstva dopravy, pôst a telekomunikácií SR.