Na elezničnej mape Slovenska sú miesta, ktoré vďaka jedinečnému genius loci majú prívlastok kultové. Hrhov je jedno z nich.
V slnečné augustové ráno vystupujem na stanici v Hrhove. Odvtedy uplynulo u niekožko rokov. A dnes to u nie je moné - osobné vlaky v úseku Plešivec – Turňa nad Bodvou nejazdia. Stanica leí nad samotnou dedinou, určite jeden z dôvodov malého záujmu cestujúcich. Dole, v údolí, prechádza juný cestný ah Roňava – Košice. Na zastávke neďaleko dediny zastavujú aj diažkové spoje. Podobne je to aj vedža v Jablonove nad Turňou.
Pár stoviek metrov smerom na západ sa naskytá pohžad akému nie je páru. Ani som si nestačil tú krásu dostatočne vychutna a hneď mám šastie na rušňovlak smerom na Roňavu.
751 118-1 opustil Hrhov
O krátky čas sa prirútil rýchlik Ipež zo Zvolena do Košíc a za ním nasledovala dvojica zamračených na nákladnom vlaku.
750 273 -5 na čele R 931 Ipež Zvolen – Košice klesá do stanice Hrhov
dvojica 751 na čele Pn
Juhoslovenská transverzála bola daná do prevádzky v januári roku 1955 dokončením úseku Roňava - Moldava nad Bodvou. Tra tu prekonáva strmé vrchy Silickej planiny a planiny Horný vrch Jabloňovským tunelom. O necelý rok, v januári 2015, tomu bude u šesdesiat rokov. (tunel)
V nákladnej doprave sa tu mono stretnú hlavne s lokomotívami radu 751 z RD Plešivec.
751 072-0 s ucelenou súpravou
751 123-1 spolu so 751 076-1
751 078-7
Ráno sa prehuplo do predpoludia a ranná prevádzka utíchla. Pri hžadaní optimálneho miesta na fotenie som sa dostal skoro po stanicu Jablonov nad Turňou.
Pri vchodovej predzvesti sa opä stretávam s plešiveckou zamračenou.
751 118-1 do Turne nad Bodvou
Z terminálu Slovnaft v Kapušanoch pri Prešove do Stoku neďaleko Zvolena chodieva šes krát do týdňa pravidelný vlak s ucelenou súpravou kotlov. V teň boli na čele dvojica "somárov".
dvojica 736 z Kapušian do Stoku
Hrhovský oblúk ma očaril natožko, e som sa sem o niekožko týdňov vrátil spä. Slnečné a jasné dni vystriedali dni pod mrakom a s oparom. V ten deň bol vlak v réií dvoch pegasov.
751 059-7 a 751 057-1 na pravidelnom Pn
Ako u bolo spomenuté, osobná doprava nielen na tejto časti trati 160 je zastavená. Take pohžad na motorák u patrí minulosti.
913-813 ako Os z Košíc do Plešivca
elezničná tra prechádza popod planiny Slovenského krasu. Tieto sú tvorené vápencami, ktoré tvoria jedinečnú kulisu na fotografovanie vlakov.
Pod planinou
751 057-1 + 751 076-1 na stúpaní
Popoludní sa vyskytol vány problém - typický pre horúce letné dni - došla mi voda. Neostávalo nič iné, ne zbehnú dole do dediny. Priamo v dedine sa nachádza Hrhovský vodopád - s výškou 15 metrov je najvyšší v Slovenskom krase. Na radu miestnych naberám vodu z neďalekého prameňa. Pohžad na hodinky mi neumoňuje lepšie spozna ďalšiu pamiatku - stredoveký opevnený kostolík. Snáď niekedy nabudúce...
Rýchlym krokom, prerastajúcim a do behu vybieham hore ku trati. Podža cestovného poriadku by mal ís osobák do Košíc. Dobieham práve včas. Osobná doprava je zastavená taktie v úseku Plešivec – Jesenské. Osobný vlak 6267 s východzou stanicou v Jesenskom u taktie patrí medzi spomienky.
Os Jesenské - Košice
Na ďalší vlak čakám vyše hodiny. Konečne prichádza dvojica 751 s kameňom z Turne nad Bodvou.
751 171-0 + 751 173-6 z Turne nad Bodvou
Trvalo ďalšiu polhodinu, kým sa z oblúka vynoril rýchlik Gemeran z Prešova do Zvolena.
R 934 Gemeran
Poobedňajšie kriovanie vlakov v Hrhove. Najskôr osobný vlak z Plešivca do Košíc a následne osobný vlak z Košíc do Plešivca.
Os 6409 Plešivec – Košice
Os 6406 Košice - Plešivec
Pomaly prichádzam na stanicu v Hrhove. Krátko po mne prichádza, u po tretí krát, aj 751 119. Zatiaž čo ja čakám na osobák do Košíc, ona púša pred seba rýchlik do Prešova a následne čaká na vykriovanie osobáku do Plešivca.
751 118-1 čaká v Hrhove
Os 6408 Košice – Plešivec prichádza do Hrhova
Môj spoj prichádza minútu pred siedmou večer. Akurát v tom okamihu Slnko zašlo za kopce a na krajinu padol súmrak a deň sa pomaly chýli ku koncu.
Od tých dní uplynulo u niekožko rokov. Mal som v pláne sa tam vráti. A nie raz. Nikdy mi to nevyšlo. Snáď niekedy nabudúce...
A na záver fotografia, ktorá podža mňa dokonale ilustruje jedinečnos tohto miesta.
751 198-3 a 751 036-5 pod planinou Slovenského krasu
Text a fotografie: © Rastislav Ďurec