Infoblok
Mekanie vlakov
Rubriky
Najnovie foto
757.008-8
zobrazenĂ: 3109
znĂĄmka: 0
751.129-8
zobrazenĂ: 2850
znĂĄmka: 1.00
751.126-4
zobrazenĂ: 2976
znĂĄmka: 3.00
757.004-7
zobrazenĂ: 2748
znĂĄmka: 0
757.012-0
zobrazenĂ: 3181
znĂĄmka: 0
751.026-6
zobrazenĂ: 2817
znĂĄmka: 0
757.009-6
zobrazenĂ: 2877
znĂĄmka: 0
757.014-6
zobrazenĂ: 2816
znĂĄmka: 0
751.129-8
zobrazenĂ: 2593
znĂĄmka: 0
751.125-6
zobrazenĂ: 2610
znĂĄmka: 0
|
Správa o hospodárení vybraných podnikov s vplyvom tátu
Ministerstvo financií SR predloilo do pripomienkového konania materiál „Správa o hospodárení vybraných podnikov s vplyvom štátu. Medzi tieto podniky patria eleznice Slovenskej republiky, elezničná spoločnos Slovensko, a.s., a elezničná spoločnos Cargo Slovakia, a.s. Informácie o poslednej menovanej spoločnosti pravdepodobne z dôvodov pripravovanej privatizácie nie sú uvedené. Materiál je zverejnený na portáli právnych predpisov. Upravený materiál je zverejnený tu, obsahuje informácie o hospodárení len SR a ZSSK, vrátane príloh.
Ciežom tohto materiálu je analyzova situáciu v najvýznamnejších podnikoch s vplyvom štátu, na základe čoho je moné navrhnú základné okruhy moných opatrení, ktoré dokáu zvýši ich efektívnos.
Podniky boli vybrané na základe stavu hospodárenia a významnosti v rámci sektora ekonomiky, v ktorom pôsobia. 12 vybraných podnikov s vplyvom štátu, ktorých prioritne sa tento materiál dotýka, predstavujú najvýznamnejšie podnikatežské entity, ktoré plnia čiastočne alebo úplne verejný záujem a z pohžadu ozdravenia verejných financií ide o kžúčové subjekty, ktoré svojim hospodárením a majetkovou pozíciou nevchádzajú priamo do hodnotenia stavu verejných financií podža metodiky Eurostatu.
Tab. č. 1: Prehžad 12 vybraných štátnych podnikov (len SR a ZSSK)
Spoločnos
|
Základné imanie
|
Majetkový podiel štátu
|
Výkon akcionárskych práv
|
eleznice SR
|
800 170 000,00 EUR
|
100%
|
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
|
elezničná spoločnos Slovensko, a.s.
|
212 441 088,00 EUR
|
100%
|
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
|
Hospodárenie a majetková pozícia týchto podnikov nevchádzajú priamo do hodnotenia stavu verejných financií podža metodiky ESA 95, avšak ovplyvňujú stav verejných financií nepriamo, a to napr. formou príjmu z dividend, odvodov, poskytovaných dotácií a pôičiek, preberania ich dlhu do štátneho dlhu. Z toho dôvodu je potrebné sústredi sa na riadny výkon práv vyplývajúcich z vplyvu štátu v týchto podnikoch vrátane plánovania ich činnosti a hospodárenia, ako aj monitorovania a transparentnej prezentácie ich reálne dosiahnutých výsledkov hospodárenia.
eleznice Slovenskej republiky
eleznice Slovenskej republiky (ďalej len „SR“) boli zriadené zákonom č. 258/1993 Z. z. o elezniciach Slovenskej republiky. Plnia činnosti súvisiace so zabezpečením prevádzkovateža dráh, riadenia dopravy na dráhach a prevádzkyschopnosti dráh. Stratégiou spoločnosti je spravova a poskytova kvalitný a bezpečný dopravný potenciál elezničnej infraštruktúry vo vlastníctve štátu operátorom elezničnej dopravy s minimálnym neiaducim vplyvom na ivotné prostredie. Štát pridežuje v zmysle § 36 odsek 6 Zákona NR SR č.513/2009 Z.z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov finančné prostriedky štátnej pomoci:
Tab. č. 2:
Vzahy ku štátnemu rozpočtu
|
(v tis. EUR)
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
transfery zo štátneho rozpočtu
|
182 250,00
|
176 541,00
|
346 881,00
|
350 538,00
|
431 052,00
|
501 580,00
|
bený transfer
|
136 095,00
|
127 797,00
|
199 849,00
|
270 000,00
|
260 000,00
|
250 000,00
|
fin. OPD GAP a NN
|
|
|
64 004,00
|
39 195,00
|
82 704,00
|
159 093,00
|
mimospolufin. TEN-T
|
|
|
9 748,00
|
12 360,00
|
12 360,00
|
7 720,00
|
transfery do štátneho rozpočtu
|
0,00
|
0,00
|
3 270,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
kapitálové transfery z EÚ
|
56 521,60
|
186 884,08
|
218 014,00
|
287 516,00
|
306 136,20
|
199 429,00
|
kapitálové transfery spolufin.
|
13 838,01
|
36 637,32
|
38 934,00
|
52 011,00
|
54 147,20
|
35 218,00
|
SR v roku 2011 plánuje dosiahnu záporný výsledok hospodárenia, a to vo výške -100.060.000 EUR, čo predstavuje pri medziročnom porovnaní pokles straty o 1,4%.
SR predpokladajú, e úvery a pôičky v roku 2011 dosiahnu výšku 257.524.000 EUR, čo predstavuje 17,44% vlastného kapitálu. Vzhžadom na hodnotu tohto ukazovateža je moné konštatova, e podnik vyuíva v súčasnosti primeraný objem cudzích zdrojov. Je však iaduce zvýši rentabilitu vlastného kapitálu a to na úroveň minimálne 3 – 4%, čo predstavuje priemernú úrokovú sadzbu v súčasnosti vyuívaných cudzích zdrojov.
Čo sa týka portfólia pohžadávok SR voči iným subjektom, tieto sú primárne tvorené z pohžadávok voči štátu vo výške 184,9 mil. EUR a pohžadávok voči elezničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ďalej len „SSK Cargo“) vo výške cca 100 mil. EUR. Pohžadávky voči spoločnosti SSK Cargo budú uhradené zo strany štátu po jej sprivatizovaní a pohžadávky SR voči štátu budú uhradené z výaku privatizácie 49%-ného podielu štátu v spoločnosti Slovak Telekom, a.s.. Pohžadávky SR voči štátu sú v nasledovnej štruktúre:
Tab. č. 3:
|
|
v tis. EUR
|
pohžadávky SR voči štátu
|
zostatok z rokov 2004-2009*
|
28 982,81
|
strata za výkony vo verejnom záujme za rok 2010**
|
75 988,37
|
strata za výkony vo verejnom záujme za rok 2011 (odhad)
|
80 000,00
|
Spolu
|
184 971,18
|
Pozn.: * termín vysporiadania podža uzn. vlády č. 188/2011 do 31.12.2012
|
** termín vysporiadania podža uzn. vlády č. 188/2011 do 31.12.2013
|
Z prehžadu vzahov ku štátnemu rozpočtu a pohžadávok SR voči štátu vyplýva, e štát si voči podniku bude od roku 2012 plni všetky povinnosti v oblasti dotácií, splácania záväzkov minulých období a spolufinancovania a navyše plne zdrojovo pokryje všetky súčasné záväzky podniku. Zodpovednos za prípadné straty takto nesie výlučne podnik, a to bez monosti argumentácie stavom hospodárenia spoločnosti v minulých rokoch.
elezničná spoločnos Slovensko, a.s.
elezničná spoločnos Slovensko, a. s., so sídlom Roňavská 1, Bratislava (ďalej len „ZSSK“) je, ako predchádzajúce subjekty, obchodnou spoločnosou so 100%-nou majetkovou účasou štátu. Vznikla v roku 2005 ako jedna z nástupníckych akciových spoločností elezničnej spoločnosti, a. s. Spoločnos je prevádzkovatežom dopravy na dráhe a zabezpečuje dopravné a prepravné sluby, zodpovedajúce záujmom dopravnej politiky štátu a poiadavkám trhu.
Tab. č. 4:
Vzahy ku štátnemu rozpočtu
|
(v tis. EUR)
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
transfery zo ŠR na ZoDSVZ - prevádzkové
|
202 482,64
|
149 373,00
|
214 700,00
|
199 341,97
|
197 558,69
|
197 558,69
|
transfery zo ŠR na ZVVZ - staré dlhy
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
156 491,00
|
0,00
|
0,00
|
transfery do ŠR
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
kapitálové transfery z EU (ERDF, KF)
|
8 815,58
|
1 732,66
|
30 361,50
|
35 675,32
|
11 925,00
|
0,00
|
kapitálové transfery spolufinancovanie
|
8 815,58
|
1 732,66
|
30 361,50
|
35 675,32
|
11 925,00
|
0,00
|
kapitálové transfery na obnovu a modernizáciu dráhových vozidiel
|
33 193,91
|
11 617,52
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
splátky EUROFIMA
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
Štát výrazne prispeje k zníeniu zadlenosti podniku tým, e splatí svoj záväzok zo zmlúv o výkonoch vo verejnom záujme. Navyše sa v roku 2012, po privatizácii spoločnosti SSK Cargo, poukáe 156,5 mil. EUR na splátky dlhov z minulosti. Zároveň štát v plnej miere vyčleňuje zdroje na spolufinancovanie EÚ fondov. Investície nad rámec EÚ fondov a ich spolufinancovania, ak sa také budú realizova, musí financova samotná firma. Opačným smerom, teda k zvýšeniu zadlenosti, bude takto prispieva intenzívny investičný program naplánovaný v SSK.
Zdroje samofinancovania sa budú pohybova na úrovni do 29 mil. EUR. Spoločnos taktie predikuje ročné zvýšenie priemerných úrokových mier, v rokoch 2012 – 2014 o cca 1% p. a. Táto situácia vytvára tlak na zvýšenie rentability vlastného kapitálu v strednodobom horizonte, a to v rozsahu kedy sa táto bude minimálne rovna priemernej úrokovej sadzbe vyuívaných cudzích zdrojov.
Z dôvodu, e majetok zhodnotený projektom modernizácie dráhových vozidiel nebude financovaný transfermi zo štátneho rozpočtu, ale úverom, nebudú odpisy tohto zhodnoteného majetku kryté výnosmi z dotácii, čo sa prejaví poklesom hospodárskeho výsledku v rokoch 2011 – 2014 spolu o 9,8 mil. EUR.
Príloha č.1 - SR
v tis. EUR
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
upravený plán
|
2012
plán
|
2013
plán
|
2014
plán
|
1. Výsledok hospodárenia beného obdobia
|
|
|
|
|
|
|
|
a) výsledok hospodárenia pred započítaním úrokov, daní a odpiso
|
71 964,00
|
29 967,00
|
5 442,00
|
3 063,00
|
99 467,00
|
98 121,00
|
91 842,00
|
b) odpisy
|
108 474,00
|
112 019,00
|
98 398,00
|
94 024,00
|
90 067,00
|
86 911,00
|
81 922,00
|
c) nákladové úroky
|
73,00
|
8 859,00
|
8 509,00
|
9 099,00
|
9 400,00
|
11 210,00
|
9 920,00
|
d) výsledok hospodárenia pred zdanením
|
-36 583,00
|
-90 911,00
|
-101 465,00
|
-100 060,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
e) daň z príjmov
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
f) odloená daň z príjmov
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
g) výsledok hospodárenia po zdanení
|
-36 583,00
|
-90 911,00
|
-101 465,00
|
-100 060,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
2. Dividendy splatné za bené obdobie
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
3. Výsledky hospodárenia minulých období
|
|
|
|
|
|
|
|
a) nerozdelený zisk minulých rokov
|
341 083,00
|
304 534,00
|
248 887,00
|
324 673,00
|
224 613,00
|
224 613,00
|
224 613,00
|
b) neuhradená strata minulých rokov
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
4. Dlhodobý majetok
|
|
|
|
|
|
|
|
a) stav dlhodobého majetku
|
2 487 146,71
|
2 534 158,71
|
2 702 944,72
|
2 974 519,00
|
3 433 747,00
|
3 840 023,00
|
4 194 137,00
|
b) prírastok dlhodobého hmotného majetku
|
242 214,90
|
309 701,97
|
363 839,13
|
423 798,00
|
616 269,00
|
621 205,00
|
545 172,00
|
c) úbytok dlhodobého hmotného majetku
|
64 593,69
|
160 904,69
|
93 543,24
|
85 000,00
|
87 000,00
|
89 000,00
|
90 000,00
|
d) dlhodobé pohžadávky
|
2 903,82
|
1 711,62
|
1 489,93
|
77 888,00
|
77 678,00
|
1 480,00
|
1 270,00
|
5. Krátkodobý majetok
|
|
|
|
|
|
|
|
a) peniaze, bankové účty a peniaze na ceste
|
46 299,07
|
81 238,98
|
35 968,89
|
12 000,00
|
12 000,00
|
12 000,00
|
12 000,00
|
b) krátkodobé pohžadávky
|
40 812,00
|
43 918,45
|
96 410,22
|
97 183,00
|
63 349,00
|
58 099,00
|
53 049,00
|
c) zásoby
|
25 335,00
|
20 190,00
|
16 055,00
|
16 055,00
|
15 955,00
|
15 905,00
|
15 855,00
|
6. Vlastný kapitál
|
1 522 134,00
|
1 445 561,00
|
1 397 692,00
|
1 476 071,00
|
1 474 882,00
|
1 474 882,00
|
1 474 882,00
|
7. Úvery a pôičky
|
|
|
|
|
|
|
|
a) výška úverov a pôičiek
|
162 144,00
|
265 400,00
|
274 932,00
|
257 524,00
|
310 912,00
|
211 961,00
|
212 344,00
|
b) čerpanie úverov a pôičiek
|
29 643,00
|
93 106,00
|
0,00
|
50 000,00
|
50 000,00
|
0,00
|
0,00
|
c) splátky úverov a pôičiek
|
2 413,00
|
2 751,00
|
3 782,00
|
69 906,00
|
0,00
|
100 000,00
|
0,00
|
d) záväzky z finančného lízingu
|
3 563,27
|
1 184,61
|
1 324,97
|
2 350,00
|
1 551,00
|
860,00
|
320,00
|
e) splátky z finančného lízingu
|
4 652,35
|
1 552,13
|
1 916,19
|
1 225,00
|
1 108,00
|
909,00
|
685,00
|
8. Ostatné záväzky
|
|
|
|
|
|
|
|
a) ostatné krátkodobé záväzky
|
122 211,00
|
95 449,00
|
149 324,00
|
158 964,00
|
133 972,00
|
133 482,00
|
129 567,00
|
b) ostatné dlhodobé záväzky
|
542,00
|
6 157,00
|
15 927,00
|
12 500,00
|
15 900,00
|
15 700,00
|
15 500,00
|
9. Časové rozlíšenie
|
|
|
|
|
|
|
|
a) náklady budúcich období
|
2 634,00
|
2 579,00
|
1 016,00
|
1 000,00
|
1 050,00
|
1 100,00
|
1 150,00
|
b) príjmy budúcich obdob
|
7,00
|
11,00
|
1,00
|
1,00
|
1,00
|
1,00
|
1,00
|
c) výdavky budúcich obdob
|
220,00
|
116,00
|
43,00
|
40,00
|
45,00
|
50,00
|
55,00
|
d) výnosy budúcich obdob
|
693 908,00
|
770 687,00
|
934 099,00
|
1 204 911,00
|
1 586 961,00
|
2 011 890,00
|
2 364 887,00
|
10. Výnosy z hlavnej činnosti
|
|
|
|
|
|
|
|
a) z predaja vlastných výrobkov a sluieb
|
486 491,00
|
415 117,00
|
411 425,00
|
420 634,00
|
492 635,00
|
485 538,00
|
490 184,00
|
b) z predaja sprostredkovaných sluieb
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
c) z predaja obchodného tovaru
|
352,00
|
366,00
|
316,00
|
306,00
|
310,00
|
310,00
|
310,00
|
11. Náklady vyplývajúce z hlavnej činnosti
|
|
|
|
|
|
|
|
a) náklady vynaloené na obstaranie predaného tovaru
|
272,00
|
293,00
|
309,00
|
302,00
|
302,00
|
302,00
|
302,00
|
b) spotreba materiálu, energie a ost. nesklad. dodávok
|
120 588,00
|
114 316,00
|
105 237,00
|
124 858,00
|
126 543,00
|
128 998,00
|
132 573,00
|
c) slubyc) sluby
|
65 233,0065 233,00
|
61 363,0061 363,00
|
59 573,0059 573,00
|
63 785,0063 785,00
|
60 569,0060 569,00
|
59 504,0059 504,00
|
60 054,0060 054,00
|
12. Vzahy k štátnemu rozpočtu
|
|
|
|
|
|
|
|
a) transfery zo štátneho rozpočtu
|
244 440,00
|
182 250,00
|
176 541,00
|
346 881,00
|
350 538,00
|
431 052,00
|
501 581,40
|
a1) z toho: - bený transfer
|
175 928,00
|
136 095,00
|
127 797,00
|
199 849,00
|
270 000,00
|
260 000,00
|
250 000,00
|
a2) - vysporiadanie nekrytých strát zo ZPD
|
15 781,00
|
|
36 513,00
|
75 550,00
|
28 983,00
|
75 988,00
|
84 768,00
|
a3) -kapitálový transfer:
|
52 731,00
|
46 155,00
|
12 231,00
|
74 752,00
|
51 555,00
|
95 064,00
|
166 813,40
|
a3.1) v tom: - kapitálový transfer - ostatné
|
|
|
|
1 000,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
a3.2) - kapitálový transfer - OPD GAP a NN
|
|
|
|
64 003,60
|
39 195,00
|
82 704,00
|
159 093,00
|
a3.3) - kapitálový transfer - mimospolufinancovanie TENT
|
|
|
|
9 748,20
|
12 360,00
|
12 360,00
|
7 720,00
|
b) transfery do štátneho rozpočtu
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
-3 270,00
|
|
|
|
c) kapitálové transfery z EÚ (OPD a TEN-T)
|
29 869,00
|
39 719,00
|
158 797,00
|
218 014,00
|
278 970,80
|
277 099,10
|
166 467,00
|
d) kapitálové transfery spolufinancovania (OPD a TEN-T
|
12 727,00
|
12 154,00
|
29 762,00
|
38 934,00
|
51 064,60
|
50 730,70
|
29 808,60
|
13. Špecifické ukazovatele
|
|
|
|
|
|
|
|
a) objem spravovaných tratí (km)
|
3 623,00
|
3 623,00
|
3 622,00
|
3 622,00
|
3 622,00
|
3 622,00
|
3 622,00
|
b) objem prevádzkovaných tratí (km)
|
3 592,00
|
3 592,00
|
3 592,00
|
3 592,00
|
3 473,00
|
3 473,00
|
3 473,00
|
c) objem nákladu prepravených CARGO-m (tis. ton
|
44 525,00
|
33 789,00
|
38 610,00
|
41 460,00
|
43 500,00
|
44 010,00
|
44 200,00
|
d) vlakokilometre realizované CARGO-m (tis. vlkm
|
16 530,49
|
12 416,13
|
13 747,67
|
14 202,00
|
13 520,00
|
13 670,00
|
13 820,00
|
14. Ostatné ukazovatele
|
|
|
|
|
|
|
|
a) priemerný počet zamestnancov spoločnost
|
17 724,00
|
17 264,00
|
16 955,00
|
16 225,00
|
14 935,00
|
14 289,00
|
14 289,00
|
b) mzdové náklady a odmeny členom orgánov spoločnos
|
156 258,00
|
156 732,00
|
155 899,00
|
148 659,00
|
141 881,00
|
139 785,00
|
144 957,00
|
c) sluby poskytnuté spriaznenými osobam
|
3 985,00
|
3 444,00
|
3 386,00
|
3 390,00
|
3 400,00
|
3 415,00
|
3 430,00
|
A. Zdroj samofinancovania
|
|
|
|
|
|
|
|
- absolútny ukazovatež(čistý zisk + odpisy)
|
71 891,00
|
21 108,00
|
-3 067,00
|
-6 036,00
|
90 067,00
|
86 911,00
|
81 922,00
|
- pomerový ukazovatež (čistý zisk / odpisy
|
-0,34
|
-0,81
|
-1,03
|
-1,06
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
B. Miera zadĺenosti
|
|
|
|
|
|
|
|
- ukazovatež úrokového krytia
|
-500,14
|
-9,26
|
-10,92
|
-10,00
|
1,00
|
1,00
|
1,00
|
- ukazovatež úrokového zadĺenia
|
-0,20%
|
-10,80%
|
-9,15%
|
-10,00%
|
100,00%
|
100,00%
|
100,00%
|
- D/E
|
0,19
|
0,25
|
0,32
|
0,29
|
0,31
|
0,25
|
0,24
|
C. Miera nákladovosti
|
|
|
|
|
|
|
|
- ukazovatež prevádzkovej nákladovost
|
0,85
|
0,93
|
0,99
|
0,99
|
0,80
|
0,80
|
0,81
|
- nákladovos na kilometer prevádzkovanej trate
|
115,50
|
107,33
|
113,11
|
116,34
|
113,30
|
111,64
|
114,79
|
D. Rentabilita
|
|
|
|
|
|
|
|
- rentabilita vlastného kapitálu
|
-2,40%
|
-6,29%
|
-7,26%
|
-6,78%
|
0,00%
|
0,00%
|
0,00%
|
E. Aktivita
|
|
|
|
|
|
|
|
- doba inkasa krátkodobých pohžadávok (v dňoch
|
30,60
|
38,58
|
85,47
|
84,27
|
46,91
|
43,65
|
39,48
|
- doba obratu zásob
|
18,99
|
17,74
|
14,23
|
13,92
|
11,81
|
11,95
|
11,80
|
- doba splatnosti krátkodobých záväzkov
|
239,70
|
197,98
|
330,08
|
307,08
|
260,92
|
258,05
|
245,13
|
- obrátkovos dlhodobého majetku
|
0,20
|
0,16
|
0,15
|
0,14
|
0,14
|
0,13
|
0,12
|
F. Produktivita práce
|
|
|
|
|
|
|
|
-priemerný mzdový náklad na zamestnanca
|
8,82
|
9,08
|
9,19
|
9,16
|
9,50
|
9,78
|
10,14
|
- osobné náklady na jednotku výnosov
|
0,32
|
0,38
|
0,38
|
0,35
|
0,29
|
0,29
|
0,30
|
- výnosy na 1 zamestnanca
|
27,47
|
24,07
|
24,28
|
25,94
|
33,01
|
34,00
|
34,33
|
G. Úrokové zaaenie
|
|
|
|
|
|
|
|
- priemernú nákladové úroky z úverov
|
|
4%
|
3%
|
3%
|
3%
|
4%
|
5%
|
Finančný plán SR (Príloha č.1) s poznámkami vysvetžujúcimi postupy spracovania uvedených hodnôt v prípade odlišností evidencie na SR.
Poznámky k stĺpcu „ upravený plán 2011“:
V prílohe č.1 je upravený plán roku 2011, oproti podnikatežskému plánu roku 2011 schválenému na zasadnutí SR SR dňa 16.12.2010, upravený plán zahŕňa Program revitalizácie elezničných spoločností, Zmluvu o prevádzkovaní elezničnej infraštruktúry na roky 2011‐2013 a ciele Programu úspor a optimalizácie SR.
Poznámky k vykazovaniu v jednotlivých riadkoch:
1b) Vykázané sú odpisy a amortizácia zníené o rozpustenie rezerv k odpisom z majetku realizovaného z verejných zdrojov.
1c) Nákladové úroky – vykázané sú finančné náklady netto.
1 d) a g) Výsledok hospodárenia zahŕňa v upravenom pláne roku 2011 zvýšenú dotáciu na prevádzkovanie elezničnej infraštruktúry (úhrady fixných EON) v čiastke 80 mil. €. Nulový výsledok hospodárenia je moné realizova za predpokladu nasledovnej výšky benej dotácie (úhrada fixnej časti EON), rok 2012 ‐ 270 mil. EUR, rok 2013 ‐ 260 mil. EUR a rok
2014 ‐ 250 mil. EUR.
4 d) Dlhodobé pohžadávky od roku 2011 obsahujú aj pohžadávku SR voči štátu v súvislosti s vyrovnaním nevysporiadanej straty SR voči štátu, ktorá vznikla zo Zmluvy o prevádzkovaní dráh z roku 2010 v objeme 75 988 tis. €. Táto pohžadávka bude v zmysle uznesenia vlády SR č. 188 zo 16.3.2011 finančne vyrovnaná do konca roku 2012. V rámci plánu roku
2011 nie je zohžadnené vysporiadanie predpokladanej nekrytej straty z prevádzkovania I za rok 2011 v objeme 84 767 tis. €. Finančné vysporiadanie nedofinancovania Zmluvy o prevádzkovaní elezničnej infraštruktúry za rok 2011 zo ŠR sa predpokladá a po roku 2014.
5 b) Krátkodobé pohžadávky (z obchodného styku a ostatné pohžadávky a aktíva) od roku 2011 obsahujú aj pohžadávku voči štátu v súvislosti s vyrovnaním zostatku nevysporiadaných strát SR zo Zmluvy o prevádzkovaní dráh za roky 2004 – 2009 v čiastke 28 983 tis. €. Čas pohžadávky bola vyrovnaná v roku 2011 z dôvodu vzájomného započítania
pohžadávok štátu z titulu návratnej finančnej výpomoci SR s časou nevysporiadaných strát SR v minulých obdobiach. Zostatok nevysporiadaných strát v zmysle uznesenia vlády SR č. 188 zo 16.3.2011 bude finančne vyrovnaný do 31.12.2012.
6) Vlastný kapitál ‐ je uvedené celkové vlastné imanie
8) ostatné záväzky sú vykázané bez stavu rezerv
10) a 11) Vykázané náklady a výnosy zahŕňajú celkovú činnos SR (prevádzkovanie dráh a ostatné obchodné činnosti) v poadovanej štruktúre nákladov a výnosov. Vo výnosoch je zahrnutý bený transfér ‐ dotácia (pre roky 2008 ‐ 2010 úhrada na prevádzkovanie I, od r. 2011 úhrada fixnej časti EON).
11. b) Vývoj nákladov v rokoch 2011 a 2014 vychádza z nasledovných predpokladov:
‐ mierneho rastu spotreby materiálu, čo súvisí s predpokladaným zvyšovaním podielu údrby a opráv elezničnej infraštruktúry vlastnými kapacitami so súbeným zniovaním týchto výkonov z externého prostredia.
‐ z mierneho nárastu dopravných výkonov v nákladnej doprave vyplýva rast nákladov na trakčnú elektrickú energiu.
12) v rámci bodu je doplnený riadok a1) bený transfer (dotácia na prevádzkovanie I), a2) vysporiadanie nekrytých strát zo ZPD (za roky 2004 ‐ 2011) a a3) kapitálový transfer (investičná dotácia, ktorá je podrobnejšie rozčlenená)
12a2) v riadku je zahrnuté vysporiadanie nekrytých strát zo ZPD za roky 2004 a 2011:
‐ vysporiadanie zostatku nekrytých strát zo ZPD 2004 ‐ 2009 (101 263 tis. €): ‐ čas nevysporiadaných strát zo ZPD 2004 ‐ 2009 vo výške 75 549 tis. € bola vysporiadaná zápočtom s NFV u v r. 2011, zostatok nevysporiadaných strát vo výške 28 983 bude v zmysle Uznesenia vlády SR č. 188 zo 16.3.2011 vysporiadané do konca roka 2012
‐ vysporiadanie nekrytých strát zo ZPD 2010 (75 988 tis. €) : ‐ bude v zmysle Uznesenia vlády SR č. 188 vysporiadané do konca roka 2013
‐ vysporiadanie nekrytých strát zo ZPD 2011 (očak. 84 767 tis.€) ‐ predpokladaná úhrada v roku 2014
V roku 2011 bol navýšený kapitálový transfer (vrátane spolufinancovania TEN‐T) zmysle porady zo dňa 19.7.2011 na 75 322 tis.EUR, pričom spolufinancovanie TEN‐T je vo výške 570 tis. EUR (t.j. kapitálový transfer je vo výške 74 752 tis EUR). V rokoch 2012 a následne sa v investičnej oblasti zohžadňujú investičné plány (projektov OPD a TEN‐T) podža
súčasne platných finančných plánov OP pre prioritné osy a ich zdrojov financovania (okrem PO4, ktorého limit bol zníený ‐ viď info nišie), zoznamov projektov aktualizovaných k 27.4.2011 so zapracovanými projektmi v zmysle dohody MDVRR SR, VÚC a hlavného mesta zo dňa 6.6.2011 o projektoch Integrovaného dopravného systému v Bratislave. Plány
sa priebene aktualizujú podža finančných plánov zhotovitežov projektov a zhotovitežov realizácie stavieb, oNFP. U stavieb, ktoré nemajú doposiaž uzatvorenú zmluvu o dielo, alebo oNFP sa vychádza z predpokladov výšky finančnej medzery, ktorá však môe by na základe neskôr vypracovaných CBA zmenená, čo znamená aj celkovú zmenu plánovaných
oprávnených nákladov a ich zdrojov krytia v jednotlivých PO.
Údaje uvedené v rámci bodu 12 vychádzajú z posledného spracovaného návrhu Inštitútu stratégie MDVRR SR, ktorý bol ako posledný predloený na SR aj na Sekciu elezničnej dopravy a dráh dňa 24.6.2011. Tieto plány MDVRR SR boli vypracované na základe zámerov t.j. zníenia finančného limitu pre PO4 o 238 mil. EUR a zníenia odhadovaných
investičných nákladov vybraných stavieb o cca 20% oproti predpokladu oNFP čím boli zmenené fondy spoluf NN) riziku stavieb obstarávanie
oNFP, nároky na jednotlivé zdroje krytia v jednotlivých rokoch (EU fondy, spoluf. ŠR a MSF+ NN). Uvedené môe vies k riziku, e náklad na zrealizovanie nemusí kopírova výsledky budúcich verejných obstarávaní stavieb. Ďalšie moné riziká sú zmarené obstarávanie,
neuzatvorenie zmluvy, resp. nedokončenie investície z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov. Tieto investičné plány sú zapracované v prílohe v polokách kapitálové transfery z EÚ a kapitálové transfery spolufinancovania, kde sú premietnuté potreby v rámci OPD, TEN‐T .
V poloke transfery zo štátneho rozpočtu nie je v plnom rozsahu zohžadnená plánovaná potreba SR pre výstavbu dráh – ŠR – „kód 702“ v zmysle uznesenia vlády SR č.299/2011, kde boli schválené výdavky štátneho rozpočtu aj pre výstavbu dráh – ŠR – „kód 702“ medziročne vo výške 50 mil. Eur, ktoré sú vyuívané okrem financovania neoprávnených
nákladov projektov OPD, nákladov nad rámec finančnej medzery projektov OPD , mimospolufinancovanie projektov TEN‐T aj na financovanie ostatých investícií súvisiacich s modernizáciou elezničnej infraštruktúry (napr. stanice Čierna nad Tisou, Piešany, Nové Mesto nad Váhom, modernizácie a výstavby technologických súborov (GSM‐R), projektovej
dokumentácie, ininierskej činnosti, autorského dozoru a pod).
13b) od roku 2012 je predpoklad zníenia rozsahu prevádzkovaných tratí
13c) uvedené údaje vychádzajú z Programu revitalizácie elezničných spoločností
Príloha č.2 SSK
v tis. EUR
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
plán
|
2012
plán
|
2013
plán
|
2014
plán
|
1. Výsledok hospodárenia beného obdobia
|
|
|
|
|
|
|
|
a) výsledok hospodárenia pred započítaním úrokov, daní a odpisov
|
10 652,00
|
14 433,00
|
33 889,00
|
41 316,29
|
50 194,25
|
54 888,07
|
55 678,93
|
b) odpisy
|
24 848,00
|
28 061,00
|
30 233,00
|
31 757,39
|
39 831,39
|
44 882,39
|
48 473,46
|
c) nákladové úroky
|
8 352,00
|
4 924,00
|
4 393,00
|
11 535,70
|
19 938,61
|
22 721,12
|
25 725,69
|
d) výsledok hospodárenia pred zdanením
|
-22 548,00
|
-18 552,00
|
-737,00
|
-1 976,81
|
-9 575,74
|
-12 715,44
|
-18 520,22
|
e) daň z príjmov
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
f) odloená daň z príjmov
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
g) výsledok hospodárenia po zdanen
|
-22 548,00
|
-18 552,00
|
-737,00
|
-1 976,81
|
-9 575,74
|
-12 715,44
|
-18 520,22
|
2. Divivendy splatné za bené obdobie
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
3. Výsledky hospodárenia minulých období
|
-21 395,57
|
-2 082,59
|
-3 592,18
|
-4 329,18
|
-6 305,99
|
-15 881,74
|
-28 597,18
|
a) nerozdelený zisk minulých rokov
|
1 712,24
|
43 573,12
|
60 615,12
|
|
|
|
|
b) neuhradená strata minulých rokov
|
-23 107,81
|
-45 655,71
|
-64 207,31
|
|
|
|
|
4. Dlhodobý majetok
|
|
|
|
|
|
|
|
a) stav dlhodobého majetku
|
538 749,00
|
599 779,00
|
676 852,00
|
719 557,32
|
863 974,57
|
964 102,78
|
989 547,32
|
b) prírastok dlhodobého hmotného majetku
|
63 375,00
|
64 127,00
|
80 758,00
|
|
|
|
|
c) úbytok dlhodobého hmotného majetku
|
-2 712,00
|
-3 097,00
|
-3 685,00
|
|
|
|
|
d) dllhodobé pohžadávky
|
0,00
|
74 193,00
|
163 382,21
|
163 382,00
|
6 891,00
|
6 891,00
|
6 891,00
|
5. Krátkodobý majetok
|
|
|
|
|
|
|
|
a) peniaze, bankové účty a peniaze na ceste
|
953,00
|
1 971,00
|
1 069,00
|
1 041,00
|
1 000,00
|
500,00
|
800,00
|
b) krátkodobé pohžadávky
|
28 325,00
|
49 493,00
|
24 529,00
|
26 860,00
|
27 000,00
|
28 900,00
|
25 900,00
|
c) zásoby
|
5 701,82
|
5 444,00
|
4 682,44
|
5 598,00
|
5 175,00
|
5 175,00
|
5 175,00
|
6. Vlastný kapitál
|
206 901,12
|
235 145,31
|
248 773,23
|
246 796,25
|
242 220,51
|
233 505,06
|
218 984,84
|
7. Úvery a pôičky
|
|
|
|
|
|
|
|
a) výška úverov a pôičiek
|
215 761,00
|
256 515,00
|
337 981,00
|
429 455,43
|
337 792,23
|
383 018,96
|
361 205,61
|
b) čerpanie úverov a pôičiek
|
85 317,00
|
68 598,00
|
109 839,00
|
119 203,00
|
90 763,34
|
89 217,44
|
58 620,22
|
c) splátky úverov a pôičiek
|
-33 114,00
|
-27 844,00
|
-28 373,00
|
-27 728,57
|
-182 426,54
|
-43 990,71
|
-80 433,57
|
d) záväzky z finančného lízingu
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
e) splátky z finančného lízingu
|
21,00
|
4,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
8. Ostatné záväzky
|
|
|
|
|
|
|
|
a) ostatné krátkodobé záväzky
|
43 536,08
|
67 740,82
|
69 642,33
|
63 839,60
|
66 596,00
|
81 596,00
|
86 596,00
|
b) ostatné dlhodobé záväzky
|
7 295,33
|
34 158,83
|
42 015,90
|
34 772,40
|
37 016,00
|
26 016,00
|
25 016,00
|
9. Časové rozlíšenie
|
|
|
|
|
|
|
|
a) náklady budúcich období
|
80,53
|
3 309,88
|
115,15
|
200,00
|
200,00
|
200,00
|
200,00
|
b) príjmy budúcich obdob
|
1 640,05
|
83,19
|
9,83
|
|
|
|
|
c) výdavky budúcich obdob
|
2 276,77
|
941,03
|
650,95
|
|
|
|
|
d) výnosy budúcich obdob
|
499,04
|
50 863,69
|
64 392,11
|
124 865,72
|
203 615,44
|
263 632,94
|
316 710,68
|
10. Výnosy z hlavnej činnosti
|
99 092,02
|
96 737,00
|
96 949,00
|
99 944,45
|
108 766,46
|
112 566,46
|
113 166,46
|
a) z predaja vlastných výrobkov a sluieb
|
99 043,00
|
96 687,00
|
96 903,00
|
99 887,25
|
108 709,26
|
112 509,26
|
113 109,26
|
b) z predaja sprostredkovaných sluieb
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
c) z predaja obchodného tovaru
|
49,02
|
50,00
|
46,00
|
57,20
|
57,20
|
57,20
|
57,20
|
11. Náklady vyplývajúce z hlavnej činnosti
|
192 745,88
|
213 379,00
|
202 611,00
|
199 174,63
|
188 235,54
|
187 177,01
|
187 695,39
|
a) náklady vynaloené na obstaranie predaného tovaru
|
39,73
|
42,00
|
36,00
|
52,00
|
52,00
|
52,00
|
52,00
|
b) spotreba materiálu, energie a ost. nesklad. dodávok
|
46 842,22
|
46 329,00
|
45 710,00
|
51 943,96
|
49 047,98
|
48 474,63
|
48 763,09
|
c) sluby
|
145 863,93
|
167 008,00
|
156 865,00
|
147 178,67
|
139 135,55
|
138 650,37
|
138 880,30
|
12. Vzahy k štátnemu rozpočtu
|
|
|
|
|
|
|
|
a) transfery zo ŠR na ZoDSVZ -prevádzkové
|
165 969,59
|
202 482,64
|
149 373,00
|
214 700,00
|
199 341,97
|
197 558,69
|
197 558,69
|
b) transfery zo ŠR na ZVVZ - staré dlhy
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
156 491,00
|
0,00
|
0,00
|
b) transfery do ŠR
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
c) kapitálové transfery z EU (ERDF, KF)
|
0,00
|
8 815,58
|
1 732,66
|
30 361,50
|
35 675,33
|
11 925,00
|
0,00
|
d) kapitálové transfery spolufinancovanie
|
0,00
|
8 815,58
|
1 732,66
|
30 361,50
|
35 675,33
|
11 925,00
|
0,00
|
e) kapitálové transfery na obnovu a modernizáciu dráhových vozidie
|
0,00
|
33 193,91
|
11 617,52
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
f) splátky EUROFIMA
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
0,00
|
13. Špecifické ukazovatele
|
|
|
|
|
|
|
|
a) osobokilometre (tis. km)
|
2 278 659,32
|
2 246 511,00
|
2 291 267,00
|
2 251 200,00
|
2 269 503,02
|
2 274 557,59
|
2 289 138,09
|
b) vlakokilometre (km)
|
31 318 756,00
|
31 703 359,00
|
31 590 876,00
|
31 204 906,00
|
29 350 000,00
|
28 469 500,00
|
27 615 415,00
|
c) počet prepravených osôb
|
47 184 027,00
|
45 135 206,00
|
45 003 531,00
|
43 880 000,00
|
44 236 759,33
|
44 335 282,17
|
44 619 482,70
|
14. Ostatné ukazovatele
|
|
|
|
|
|
|
|
a) priemerný počet zamestnancov spoločnost
|
4 947,34
|
4 966,22
|
4 995,20
|
4 927,25
|
4 688,00
|
4 558,00
|
4 428,00
|
b) mzdové náklady a odmeny členom orgánov spoločnos
|
47 603,63
|
50 200,00
|
49 719,00
|
49 798,79
|
48 996,65
|
49 403,50
|
49 773,39
|
c) sluby poskytnuté spriaznenými osobam
|
107 097,00
|
127 335,00
|
115 915,00
|
106 694,07
|
99 823,62
|
98 286,36
|
98 642,18
|
|
|
|
|
A. Zdroj samofinancovania
|
|
|
|
|
|
|
|
- absolútny ukazovatež(čistý zisk + odpisy)
|
2 300,00
|
9 509,00
|
29 496,00
|
29 780,59
|
30 255,64
|
32 166,95
|
29 953,24
|
- pomerový ukazovatež (čistý zisk / odpisy
|
-0,91
|
-0,66
|
-0,02
|
-0,06
|
-0,24
|
-0,28
|
-0,38
|
B. Miera zadĺenosti
|
|
|
|
|
|
|
|
- ukazovatež úrokového krytia
|
-1,70
|
-2,77
|
0,83
|
0,83
|
0,52
|
0,44
|
0,28
|
- ukazovatež úrokového zadĺenia
|
-58,83%
|
-36,13%
|
120,16%
|
120,68%
|
192,40%
|
227,08%
|
357,03%
|
- D/E
|
1,29
|
1,52
|
1,81
|
2,14
|
1,82
|
2,10
|
2,16
|
C. Miera nákladovosti
|
|
|
|
|
|
|
|
- ukazovatež prevádzkovej nákladovost
|
0,89
|
0,85
|
0,65
|
0,59
|
0,54
|
0,51
|
0,51
|
- nákladovos na výkon jedného vlakokilometr
|
0,002371
|
0,002166
|
0,002112
|
0,002185
|
0,002349
|
0,002377
|
0,002343
|
- nákladovos na výkon jedného osobokilometr
|
0,03982
|
0,04087
|
0,04040
|
0,03927
|
0,03914
|
0,03950
|
0,03820
|
D. Rentabilita
|
|
|
|
|
|
|
|
- rentabilita vlastného kapitálu
|
-10,90%
|
-7,89%
|
-0,30%
|
-0,80%
|
-3,95%
|
-5,45%
|
-8,46%
|
E. Aktivita
|
|
|
|
|
|
|
|
- doba inkasa krátkodobých pohžadávok (v dňoch
|
104,33
|
186,74
|
92,35
|
98,09
|
90,61
|
93,71
|
83,54
|
- doba obratu zásob
|
21,00
|
20,54
|
17,63
|
20,44
|
17,37
|
16,78
|
16,69
|
- doba splatnosti krátkodobých záväzkov
|
82,44
|
115,88
|
125,46
|
116,99
|
129,13
|
159,11
|
168,40
|
- obrátkovos dlhodobého majetku
|
0,18
|
0,16
|
0,14
|
0,14
|
0,13
|
0,12
|
0,11
|
F. Produktivita práce
|
|
|
|
|
|
|
|
-priemerný mzdový náklad na zamestnanca
|
9,62
|
10,11
|
9,95
|
10,11
|
10,45
|
10,84
|
11,24
|
- osobné náklady na jednotku výnosov
|
0,48
|
0,52
|
0,51
|
0,50
|
0,45
|
0,44
|
0,44
|
- výnosy na 1 zamestnanca
|
20,03
|
19,48
|
19,41
|
20,28
|
23,20
|
24,70
|
25,56
|
G. Úrokové zaaenie
|
|
|
|
|
|
|
|
- priemernú nákladové úroky z úverov
|
|
2%
|
1%
|
3%
|
5%
|
6%
|
7%
|
ZDROJ: Portál právnych predpisov
Najnovie články - aktuality, reportáe
|
Hlavné menu
Sledujte nás na:
Fórum
Inzercia
Filmotéka
Vyhžadávanie
tatistika
|