Infoblok
IP adresa: 3.88.254.50
Dátum: 28. 03. 2024
Čas: 16:01
Meniny má: Soňa
Zajtra: Miroslav
 Meškanie vlakov

Číslo vlaku:

Pohyb vlakov na mape ŽSR

 Rubriky
 Najnovšie foto
757.008-8
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, tra 160, 19.4.2018
zobrazenĂ­: 3109
znĂĄmka: 0

751.129-8
ZSCS, Mn Dobšiná - Plešivec, Rožňava, tra 167, 19.1.2018
zobrazenĂ­: 2850
znĂĄmka: 1.00

751.126-4
ZSCS, Pn Turňa nad Bodvou - Slavec jaskyňa, tra 160, 19.10.2017
zobrazenĂ­: 2976
znĂĄmka: 3.00

757.004-7
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, tra 160, 19.10.2017
zobrazenĂ­: 2748
znĂĄmka: 0

757.012-0
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, tra 160, 24.6.2017
zobrazenĂ­: 3181
znĂĄmka: 0

751.026-6
ZSCS, +751.171-0, Rv do depa, tra 160, 24.6.2017
zobrazenĂ­: 2817
znĂĄmka: 0

757.009-6
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, Jovice, tra 160, 20.6.2017
zobrazenĂ­: 2877
znĂĄmka: 0

757.014-6
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, Rožňava, tra 160, 15.6.2017
zobrazenĂ­: 2816
znĂĄmka: 0

751.129-8
ZSCS, Pn Kapušany pri Prešove - Stožok, Rožňava, tra 160, 15.6.2017
zobrazenĂ­: 2592
znĂĄmka: 0

751.125-6
ZSCS, Mn Dobšiná - Plešivec, tra 167, 30.5.2017
zobrazenĂ­: 2610
znĂĄmka: 0

» ĎalĹĄie fotografie
L - Š

Železničná stanica Nitra

Železničná stanica Nitra
Železničná stanica Nitra leží na trati Nové Zámky – Prievidza (140) v km 33,705, podža cestovného poriadku v km 36,000. Orientovaná je v severojužnom smere. História vzniku stanice siaha do 19. storočia, kedy niektoré železnice na Slovensku budovala Rakúska, resp. neskôr Rakúsko-Uhorská spoločnos štátnej železnice (StEG). Spoločnos StEG vznikla 1. januára 1855 a výstavbu železníc na Slovensku ovplyvňovala dlhšie obdobie.


Krátko z histórie
 
V súvislosti s výstavbou trate z Komárna cez Nové Zámky, Nitru a Bánovce do Trenčína bola zákonným článkom XLI/1870 vydaná koncesia Henrichovi B. Strousbergovi. Strousberg však nezahájil výstavbu z Nových Zámkov do Komárna ani do Nitry, ale po rokovaniach so Šurianskym cukrovarom zahájil prestavbu úzkorozchodnej vlečky z Palárikova do Šurian na normálny rozchod. Strousberg však rozostavanú tra predal bankám. Prestavbu vlečky na tra s normálnym rozchodom dokončila spoločnos StEG, ktorá dňa 15. januára 1874 prestavanú 8 km dlhú tra z Palárikova do Šurian uviedla do prevádzky. V roku 1876 spoločnos získala od pôvodných koncesionárov Viliama Tótha, Ladislava Bertholda a Leopolda Lippmana koncesiu č. XLIII/1985 na výstavbu železnice zo Šurian do Nitry. Výstavba trate na rovinatom území prebiehala rýchlo a 1. novembra 1876 bola otvorená Šurany – Ivanka pri Nitre a 19. novembra 1876 Ivanka pri Nitre – Nitra, čím vzniklo železničné spojenie Bratislavy (Prešporku) s Nitrou. Dňa 31. mája 1880 na naliehanie Hospodárskeho spolku pre údolie Nitry uhorský snem schválil zákon č. XXXIII a výstavba železníc z Nitry pokračovala ďalej smerom do Topožčian. Koncesia bola udelená Karolovi Stummerovi, bratom Thonetovcom a firme Adolf Schmitt a spol, ktorí koncesiu previedli na spoločnos StEG, ktorá pokračovala vo výstavbe. Výstavba prebiehala rýchlo a železnica z Nitry do Topožčian bola otvorená už 16. septembra 1881. Výstavba železnice pokračovala ďalej, ale v dôsledku hospodárskej krízy bola tra dokončená len po Vežké Bielice.
 
Osobný vlak z Leopoldova pred stanicou
Žst. Nitra
 
Na vchode do stanice sú od Nových Zámkov aj od Lužianok mechanické vchodové návestidlá (S a L). Súčasná železničná stanica v Nitre má jedenás kožají. Kožajisko je rozdelené na dve hlavné časti, pričom jedna čas kožají slúži pre vlaky osobnej dopravy a druhá pre nákladné vlaky. Na severnom zhlaví je združené mechanické odchodové návestidlo, ktoré slúži pre skupinu kožají pre osobnú dopravu. Na severnej strane kožajiska stanice je tiež priecestie (km 31,095), ktoré je chránené mechanickými závorami. Do stanice sú zaústené viaceré vlečky miestnych podnikov. Pre nakládku a vykládku slúžia viaceré manipulačné kožaje, niektoré manipulačné kožaje vedú aj do predstaničného priestoru. Nad kožajiskom stanice je vybudovaná lávka pre peších.
 
Priecestie na severnej strane chránené mechanickými závorami
Žst. Nitra 
  
Mechanické odchodové návestidlo
Žst. Nitra
 
Os do Nových Zámkov prechádza popri mechanickom vchodovom návestidle "S"
Žst. Nitra
 
Manipulačná kožaj v predstaničnom priestore
Žst. Nitra
 
Skupina kožají pre nákladné vlaky
(16, 14, 12, 10, 8, 6)
Žst. Nitra
 
Skupina kožají pre osobné vlaky
(4, 2, 1, 3)
Žst. Nitra
 
Vchod do stanice z juhu
Žst. Nitra
  
Železničná stanica v Nitre je medzižahlá. Leží v blízkosti centra mesta. V susedstve železničnej stanice sa nachádza aj autobusová stanica. Osobné vlaky tu chodia predovšetkým na ramene Nové Zámky – Prievidza a Nitra – Leopoldov, teda niektoré vlaky v stanici končia, resp. z nej vychádzajú. Pre nástup a výstup cestujúcich sú pri kožajach vybudované nástupištia so spevnenou hranou.
 
Odstavené súpravy osobných vlakov
(vpravo budova malej vodárne)
Žst. Nitra
 
Nástupištia pre nástup a výstup cestujúcich
Žst. Nitra
 
Výpravná budova je vežká, poschodová, postavená v železničnom štýle StEG. Vedža budovy sa nachádzajú ďalšie objekty slúžiace pre železničnú dopravu (sklady, dielne).
 
Výpravná budova
Žst. Nitra
 
Detailnejší pohžad na fasádu budovy
Žst. Nitra
 
V stanici je vybudované aj menšie depo s točňou a rotundou. Pre napájanie parných vlakov bola vybudovaná menšia vodáreň.  
 
Točna a rotunda v depe
Žst. Nitra
  
V rámci Programu modernizácie a rozvoja železničnej infraštruktúry na roky 2011 – 2014 bola vládou schválená tiež elektrifikácia trate Leopoldov – Nitra. V tejto súvislosti Železnice SR pripravujú rekonštrukciu železničnej stanice v Nitre. Okrem elektrifikácie šiestich kožají stanice by sa mali vybudova nové nástupiša a podchod k nim. Železnice SR uvažujú aj s výstavbou novej výpravnej budovy.  
 
Komplex staničných budov
Žst. Nitra
  
Nitra je štvrté najväčšie mesto v Slovenskej republike a veža jej obyvatežov dochádza denne do Bratislavy. Vzhžadom na dobré cestné spojenie rýchlostnou komunikáciou a vzhžadom na počet priamych autobusov, väčšina z nich cestuje autobusmi. Je otázne, či pripravované investície do elektrifikácie dokážu tento stav zmeni.
 
Zdroj: 
  • Ing. Jiří Kubáček, CSc. a kol.: Dejiny železníc na území Slovenska, ŽSR, Bratislava 1999;
  • ŽSR.

 

Fotoalbum k článku: žst. Nitra
Celkom fotografií: 27
Nitra - kožajisko, 20.8.2005Nitra - kožajisko, 20.8.2005Nitra - kožajisko, 20.8.2005Nitra - kožajisko, 20.8.2005
Nitra - kožajisko, 20.8.2005Nitra - kožajisko, 20.8.2005Nitra - kožajisko, 20.8.2005Nitra - kožajisko, 20.8.2005
Nitra - kožajisko, 20.8.2005Nitra - kožajisko, 20.8.2005Nitra - kožajisko, 20.8.2005Nitra - kožajisko, 20.8.2005
Nitra - kožajisko, 20.8.2005Nitra - kožajisko, 20.8.2005Nitra - depo, 20.8.2005Nitra - kožajisko, 20.8.2005
Nitra - výpravná budova, 20.8.2005Nitra - výpravná budova, 20.8.2005Nitra - výpravná budova, 20.8.2005
Mapa lokality
          

Známka: 1,80 | Hodnotili: 40
Autor: Ing. Peter Páteček | Dňa: 10. 12. 2011 | 46091x prečítané | Spä
Príspevkov: 1 Zobrazi diskusiu | Prida príspevok

Bookmark and Share     Informačný e-mail    Vytlači
 Najnovšie články - aktuality, reportáže
 Hlavné menu

Užívatežské meno (prezývka):

Heslo:




Registrácia nového čitateža!

 Sledujte nás na:

      

 Fórum
Železničné.info - Diskusné fórum

Železnice v Európe - Taliansko

Železničné trate - Mimoriadnosti na tratiach

Slovenské železnice - Meškanie vlakov

Železničné stanice - Stará Kremnička


Kožajové vozidlá - Motorové jedotky radu 813


Železničné.info - Železničné.info

Slovenské železnice - Nehody na tratiach

ĎalĹĄie prĂ­spevky »
 Inzercia
Nie sú žiadne inzeráty.
 Filmotéka
Rozlúčka s Uhrankou Prehraj
R 371 Horehronec Prehraj
Hanušovský viadukt 2Prehraj
498.104 Albatros na trati 131Prehraj
Tri pary v akciiPrehraj
GP 2011 ZvolenPrehraj
464.001 na DomiciPrehraj
Kačena - PLŽPrehraj
754.054 na mimoriadnom vlakuPrehraj
Oslavy storočnice trate 196Prehraj
 Vyhžadávanie
Vlož text:

 Štatistika
Tieto stránky boli vytvorené pomocou phpRS redakčného systému napísaného v PHP jazyku

php    mysql    apache    rss

Š ŽELEZNIČNÉ.INFO :: 2007-2018