Železničné.info pro PDA Železničné.info pro PDA - 06.12. 2019
Home | Top 10 | Vyhľadávanie |
Najčítanejšie články
Telgártska slučka (z histórie trate)
     Včera 31. mája uplynulo 78 rokov od slávnostného zahájenia výstavby železničnej trate z Červenej Skaly do Margecian. Táto trať nielenže prechádza jednou z najkrajších oblastí Slovenska, ale najmä v okolí Telgártu boli vybudované aj technicky najzaujímavejšie železničné objekty. Pripomeňme si túto udalosť nasledujúcim príspevkom. 

Koľajový zvršok (1.) – koľajnice, podvaly

Železnica to nie sú len vlaky, ktorými ľudia cestujú, prepravujú sa tovary, či iné predmety. Železnica to sú aj trate, po ktorých vlaky premávajú. V sérii krátkych článkov si priblížime výstavbu tratí po technickej stránke a to od prvopočiatkov až do súčasnosti. Prvá časť je venovaná koľajniciam a podvalom, ktoré sú súčasťou železničného zvršku.  

Leto s Katkou (2.) - po stopách úzkorozchodnej trate
Gelnica - Mníšek nad Hnilcom - Smolnícka Huta (Smolník)

   Dávnejšie som uvažoval, že sa pôjdem pozrieť na miesta, ktoré boli kedysi „domovom“ najstaršieho parného rušňa na Slovensku U 36.003 (Katky). Zaujímalo ma, či sa po toľkých rokoch nájdu v údolí Hnilca a Smolníka nejaké pozostatky po úzkorozchodnej trati, na ktorej chodil kedysi parný rušeň U 36.003 spolu s ostatnými rušňami.

Ružín – viadukt, tunel, zastávka, výhybňa

Narastajúca hospodárska spolupráca medzi bývalým Československom a Sovietskym zväzom sa prejavila aj vo zvýšenej preprave tovarov po železniciach. Stará jednokoľajná trať nevyhovovala zvyšujúcim sa nárokom, preto bolo rozhodnuté o výstavbe novej dvojkoľajnej železničnej trate medzi Čiernou nad Tisou, Košicami a Žilinou známej pod názvom Trať družby. Dvojkoľajná trať medzi Kysakom a Margecanmi bola navrhnutá v novej trase, pričom bolo potrebné vybudovať tri nové tunely. Navyše sa v tejto oblasti uvažovalo s výstavbou novej priehrady na rieke Hornád. Minule sme si priblížili Ťahanovský tunel pri Košiciach, v nasledujúcom článku sa pozrieme do Ružína.

Označovanie osobných vozňov (2.) – v súčasnosti platné označenie

   Železničný osobný vozeň je dráhové (koľajové) vozidlo. Tento dopravný prostriedok je určený na prepravu osôb a vecí (batožiny, bicykle apod.) a pre poskytovanie služieb. Existuje viacero druhov osobných vozňov, a podľa účelu ich využitia ich možno rozdeliť napr. na prípojné, ležadlové, lôžkové bufetové, reštauračné, salónne, batožinové a poštové. Existujú aj poschodové osobné vozne. Vzhľadom na počet a množstvo typov osobných vozňov bol vypracovaní systém ich označovania, ktorý umožňuje ich prevádzku na železniciach viacerých štátov.

Železničná stanica Piešťany

Železničná stanica Piešťany leží na dvojkoľajnej elektrifikovanej trati 120 Bratislava hl. st. - Žilina. Koľajisko stanice je orientované v severojužnom smere. Do južného zhlavia je zaústená taktiež neelektrifikovaná koľaj miestnej trate z Vrbového. Výpravná budova stanice je situovaná napravo od koľajiska v smere z Bratislavy do Žiliny. V rámci výstavby V. koridoru bola stanica nedávno zrekonštruovaná. 

Železničná stanica Fiľakovo

Železničná stanica vo Fiľakove leží na neelektrifikovanej trati 160 Zvolen – Košice. Je odbočnou stanicou pre trať 164 Fiľakovo – Somosköújfalu (MÁV). Vybudovaná bola počas výstavby Uhorskej severnej železnice, neskôr železničnej trate MÁV, Salgótarján – Lučenec – Zvolen v roku 1871. Úsek Somosköújfalu (MÁV)- Fiľakovo št. hr. - Lučenec dlhý 26,0 km bol otvorený 4. mája 1871 a úsek z Lučenca do Zvolena dlhý 52,0 km bol otvorený 18. júna 1871. 

Kamenný most v Telgárte - Chmarošský viadukt

Na slovenských železničných tratiach je množstvo rôznych mostov. Medzi tie najzaujímavejšie však celkom určite patrí most, ktorý sa nachádza na trati 173 neďaleko obce Telgárt. Je to kamenný viadukt Chmaroška.
 

Železničná stanica Bratislava filiálka - od vzniku po súčasnosť

Ak chceme spoznať históriu železničnej stanice Bratislava filiálka, musíme skúmať a posudzovať vývoj celého železničného uzla v Bratislave. To nám umožní ľahšie pochopiť súvislosti, ktoré mali vplyv na jej vznik, premeny a blížiaci sa zánik tejto stanice. Z tohto dôvodu aj tento článok obsahuje informácie týkajúce sa nielen samotnej stanice Bratislava filiálka, ale tiež informácie súvisiace s vývojom železníc v Bratislave a v jej okolí.

Modernizácia železničnej stanice Poprad-Tatry (2.)

  V Poprade sa dňa 26. septembra 2007 uskutočnilo slávnostné uvedenie do prevádzky projektu modernizácie a rekonštrukcie železničnej stanice Poprad-Tatry.  Slávnostného aktu sa zúčastnili zástupcovia Železníc Slovenskej republiky, Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR ako aj zástupcovia dodávateľov.  


Home