V tieni 160. výročia príchodu prvého parného vlaku na Slovensko

Autor: Ing. Peter Páteček <peter.patecek(at)zeleznicne.info>, Téma: Dopravná politika , Vydané dňa: 20. 06. 2008

 Tento rok si pripomíname okrúhle výročie príchodu prvého parného vlaku na územie Slovenska. 28. augusta t.r. uplynie 160 rokov odo dňa, kedy parný rušeň Bihar priviezol do Bratislavy na hlavné nádražie parný vlak, a zahájila sa tak éra parnej trakcie na území Slovenska. Od tej chvíle pretieklo veľa vody korytom Dunaja a aj oslavovaná parná trakcia na Slovensku dávno zanikla. Nahradená bola modernejšou motorovou, či dokonca na niektorých tratiach elektrickou trakciou.


Nazýva sa to pokrok, v tomto prípade technický pokrok. Morálne a technicky zastarané, málo výkonné, či ekonomicky náročné odchádza do minulosti a je nahradzované novším, technicky dokonalejším, ekonomicky výhodnejším. Začiatkom apríla tohto roku boli zverejnené informácie o tom, že na východe našej krajiny majú záujem o novšie, technicky dokonalejšie a ekonomicky výhodnejšie železničné spojenie so svetom. Išlo o iniciatívu tunajšej samosprávy šiestich miest Zemplína (Humenné, Michalovce, Strážske, Vranov nad Topľou, Snina a Medzilaborce), ktoré požadovali elektrifikáciu úseku trate z Bánoviec nad Ondavou do Humenného. Trať z Košíc a Trebišova je elektrifikovaná len po Bánovce nad Ondavou. Tu sa musia nákladné a osobné vlaky prepriahať, čo pochopiteľne predražuje železničnú dopravu a zvyšuje cestovný čas. Žiaľ, táto iniciatíva nebola úspešná, pretože elektrifikáciu 33 kilometrov dlhého úseku trate z Bánoviec nad Ondavou do Humenného ministerstvo dopravy nezaradilo do svojich plánov do roku 2013.



Keď som čítal správu o tejto iniciatíve miest Zemplína, spomenul som si na podobnú aktivitu z minulého roku, avšak z opačného konca našej krajiny. Obyvatelia Skalice na Slovensku a okolitých obcí sa obrátili s petíciou na vtedajšieho generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky. Petíciu zverejnenú na staniciach som si odfotil, takže jej obsah si môžete prečítať aj sami. Aj obyvatelia Skalice na Slovensku mali záujem o novšie, technicky dokonalejšie a ekonomicky výhodnejšie železničné spojenie so svetom. Cieľom tejto iniciatívy bolo rovnako ako v predchádzajúcom prípade skvalitnenie cestovania vlakmi. V petícii sa poukazovalo na problémy, s ktorými sa tu žijúci obyvatelia denne stretávajú pri cestovaní vlakom, či už do práce, školy, alebo za lekárom. Petíciou sa požadovalo zelektrifikovanie sedem kilometrov dlhého úseku trate z Holíča nad Moravou do Skalice na Slovensku a zavedenie priamych vlakov do Bratislavy a Trnavy. O výsledku tejto aktivity nemám informácie, ale ten si môže každý domyslieť aj sám.



Do tretice ešte jeden príklad. Nedá mi nepoukázať na negatívne dôsledky stagnácie elektrifikácie trate 160 zo Zvolena do Košíc, resp. Hanisky pri Košiciach. A to dokonca boli v úseku zo Zvolena do Fiľakova urobené predelektrizačné úpravy. V minulých rokoch aj tu došlo k poklesu cestujúcich vlakmi. Rýchlosť a kultúra cestovania sú dôvody, pre ktoré si ľudia zvolia iný druh dopravy. Pri poslednej zmene grafikonu vlakovej dopravy tu na tejto trati Železničná spoločnosť Slovensko dokonca zrušila dva rýchliky chodiace medzi Prešovom, resp. Košicami a Bratislavou. Spravila z oboch vlakov zrýchlené vlaky, teda vlaky nižšej kategórie, a skrátila ich trasu len po Zvolen os. st. s tým, že do Bratislavy pokračujú iba priame vozne z Prešova, resp. Košíc. Žiaľ, stalo sa v priebehu tohto roku už niekoľkokrát, že priame vozne zostali z dôvodu meškania zrýchleného vlaku vo Zvolene, teda rýchlik chodiaci z Banskej Bystrice odišiel zo Zvolena do Bratislavy bez nich.



Namiesto postupného skvalitňovania cestovania na tejto trati tak dochádza k opaku. Som presvedčený, že zelektrifikovaním uvedeného úseku by železničná doprava dokázala byť vážnou konkurenciou autobusovej, resp. automobilovej doprave. V ostatnom čase sa tiež hodne hovorí o predpokladanom náraste nákladnej železničnej dopravy medzi „východom“ a „západom“, dokonca sa objavila myšlienka predĺženia širokorozchodnej trate z Hanisky pri Košiciach do Viedne. Slovensko však rekonštruovalo a rekonštruuje železničné prekladisko v Čiernej nad Tisou. Som presvedčený, že elektrifikovaním železničnej trate 160 a rekonštrukciou prekladiska v Čiernej nad Tisou môže naša krajina získať podstatne viac, než výstavbou širokorozchodnej trate do Viedne.



Každému racionálne uvažujúcemu a technicky vzdelanému človeku je zrejmé, že elektrická trakcia má mnoho výhod pred motorovou. Počiatočné zvýšené investície do elektrifikácie železničnej trate majú rýchlu návratnosť. V dnešnej dobe je to zvýraznené neustálym nárastom cien ropy a PHM vôbec, zatiaľ čo elektrickú energiu vieme vyrobiť z rôznych zdrojov a jej ceny sú stabilnejšie. Dosť ľudí aj dnes ešte využíva železničnú dopravu. Žijeme v demokratickej spoločnosti a aj v súvislosti so železnicami a železničnou dopravou sa občas objavia iniciatívy, o ktorých som sa tu zmienil. Mnoho sa hovorí o vyrovnávaní rozdielov medzi regiónmi Slovenska, no v skutočnosti sa tieto rozdiely skôr prehlbujú. Aj petícia občanov Skalice na Slovensku a aktivita šiestich miest Zemplína na existujúce disproporcie poukázali. Myslím si, že ministerstvo dopravy, pôst a telekomunikácií ako štátny orgán zastupujúci záujmy všetkých občanov Slovenskej republiky by ich opodstatnené názory a iniciatívy ich samosprávnych orgánov malo citlivejšie vnímať, a namiesto výhovoriek by malo hľadať zdroje na ich postupnú realizáciu.

Text a ilustračné foto: Ing. Peter Páteček