Po slovenských koľajniciach budú jazdiť súpravy systémom Push – Pull

Autor: admin <redakcia(at)zeleznicne.info>, Téma: Osobná doprava, Zdroj: ZSSK, Vydané dňa: 27. 07. 2009

     BRATISLAVA 27. júla 2009 (ZSSK) - Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) ukončila v poradí tretie verejné obstarávanie na nové súpravy pre osobnú železničnú dopravu typu Push – Pull. V rámci čerpania fondov z Európskej únie boli realizované dovedna tri verejné obstarávania, a to na nákup 10 poschodových vozňov, 20 poschodových vložených vozňov, úprava 10 rušňov série 263 a nákup 2 elektrických viac systémových rušňov. Zmluva o dodaní nových železničných vozidiel bola uzatvorená 30. júna 2009.


Výrobu nových súprav Push – Pull zabezpečí ŠKODA VAGÓNKA, a. s., OSTRAVA (ŠKODA TRANSPORTATION, a. s.). Celková hodnota za vyhotovenie a modernizáciu železničných koľajových vozidiel je 82 787 900 EUR.  V tejto sume je zahrnutá aj úhrada za modernizáciu a rekonštrukciu 10 rušňov série 263 pre prevádzku na tratiach s novými jednotkami typu Push – Pull. Súpravy budú premávať z Nových Zámkov cez Bratislavu do Kútov a takisto z Leopoldova smerom na Bratislavu.
 
Súpravy pre dopravu systémom  Push – Pull (tlačená – ťahaná)

Nové súpravy Push – Pull sú trojvozňové súpravy zložené s poschodových vozňov. Každá súprava  má jeden riadiaci vozeň a dva vložené vozne. Na jednej strane súpravy je zaradený rušeň, ktorý podľa smeru jazdy celú súpravu tlačí, alebo ťahá. Z tohoto spôsobu dopravy súpravy je odvodené aj pomenovanie Push – Pull. Toto pomenovanie nemá v slovenskej odbornej terminológii ešte ustálený výraz, pretože bude prvý krát používaný vo vnútroštátnej doprave.  Súpravu Push – Pull v  koncových železničných staniciach nie je potrebné obiehať s rušňom na čelo vlaku. Rušeň sa ovláda z riadiaceho vozňa na druhom konci súpravy. Týmto riešením sa eliminujú náklady a čas potrebný na posun. Súpravy majú plne klimatizovaný interiér, uzatvorený systém WC a tiež sú vytvorené podmienky pre imobilných cestujúcich.  Trojvozňová poschodová súprava má kapacitu 362 miest na sedenie a 352 na státie.
 
Počas troch rokov pribudne 32 nových súprav

V rámci prvého dokončeného verejného obstarávania kúpi ZSSK 10 nových elektrických dvojsystémových poschodových jednotiek (EPJ). Budú jazdiť na tratiach zo Žiliny do Trenčína, Liptovského Mikuláša a Čadce a z Košíc do Popradu, Prešova a Čiernej na Tisou Dodávateľom EPJ je firma ŠKODA Vagónka, a.s., Ostrava.

Druhý tender bol orientovaný na nákup 12 motorových jednotiek (DMJ). Budú jazdiť na neelektrifikovaných tratiach z Nových Zámkov do Nitry, Leopoldova, Prievidze a z Humenného do Prešova, Stakčína a Košíc. Dodávateľom DMJ je firma ŽOS Vrútky, a.s.
 
Tretí tender bol  už spomínaný nákup 10 poschodových súprav typu Push-Pull, modernizácia 10 elektrických rušňov a nákup 2 nových elektrických rušňov.