Nedeľa na 114

Autor: Ing. Peter Páteček <peter.patecek(at)zeleznicne.info>, Téma: Trate 110-117, Vydané dňa: 22. 08. 2011

Víkendové príjemné letné počasie lákalo k vode. Ja som sa v nedeľu vybral k rieke Morava, konkrétne na trať Kúty – Holíč nad Moravou – Skalica na Slovensku. Číselné označenie trate podľa cestovného poriadku je 114. Trať je jednokoľajná, vybudovaná bola v rámci výstavby železnice Devínska Nová Ves – Kúty – Holíč nad Moravou – Skalica na Slovensku, na ktorej bola prevádzka zahájená 27. októbra 1891.


Trať zo Skalice na Slovensku bola predĺžená do Sudoměřic nad Moravou (ČD) a prevádzka na nej bola zahájená 15. novembra 1893. Ešte predtým bola vybudovaná trať z Holíča nad Moravou do Hodonína (ČD), na ktorej prevádzka začala 16. júna 1891. Táto trať je jedinou na území Slovenska, ktorá bola postavená podľa rakúskeho práva a nevzťahovali sa na ňu uhorské zvýhodnenia. V Hodoníne sa trať napojila na bývalú vlečku miestnej tabakovej továrne. Trať z Holíča nad Moravou do Hodonína (ČD) má v cestovnom poriadku číselné označenie 115.
 
K uvedeným dvom železničným spojeniam Záhoria s Moravou pribudlo tretie, keď 8. septembra 1900 bola zahájená prevádzka na trati z Kútov do Břeclavi (ČD). Po vzniku ČSR v roku 1918 sa význam tejto trate spájajúcej Bratislavu a Prahu zvýšil, a narastajúca železničná doprava si vyžiadala vybudovanie druhej koľaje.  
 
V roku 1987 bol elektrifikovaný úsek z Kútov do Holíča nad Moravou a trať z Holíča nad Moravou – Hodonín (ČD) trakčnou napájacou sústavou 25 kV, 50 Hz. V súčasnosti je medzi Holíčom nad Moravou a Hodonínom (ČD) a Skalicou na Slovensku a Sudoměřicami nad Moravou (ČD) osobná doprava zastavená.
 
Trať 114 ide rovinatým územím, z Kútov do 19 km vzdialeného Holíča nad Moravou ide v priamke. Ja som sa v nedeľu predpoludním zastavil najprv v Kútoch na stanici. Tu okrem iných vlakov čakala aj motorová jednotka radu 813, ktorá mala cieľovú stanicu Skalica na Slovensku. Nečakal som však na jej odchod, ale premiestnil som sa do jej cieľovej stanice. Okrem bežnej prevádzky som chcel zadokumentovať jednu zaujímavosť, ktorá je na tejto trati stále aktuálna. V súčasnosti tu dopravu zabezpečujú motorové jednotky radu 813 a niektoré chodia zbrojiť pohonné látky do Hodonína (ČD), takže aj na trati 115 je občasná doprava. Ja som sa v nedeľu pohyboval striedavo medzi viacerými stanicami a zastávkami, ale fotografie uvediem v poradí podľa cestovného poriadku.
 
Trať 114 Kúty – Skalica na Slovensku – Sudoměřice nad Moravou (ČD)
  
Predpoludním v Kútoch
 Kúty
 
Gbely sú prvou stanicou na trati
Gbely
 
Osobný vlak do Skalice na Slovensku
Gbely 
 
Železničná stanica Holíč nad Moravou
 Holíč nad Moravou
 
Koľajisko
Holíč nad Moravou 
 
Výpravná budova
Holíč nad Moravou
 
Zastávka Kátov
Kátov 
 
913.041-0 pri ceste do Skalice na Slovensku
 Kátov
 
Osobný vlak do Kútov
Kátov 
 
Dvojica motorových jednotiek do Holíča nad Moravou
Trať 114
 
V pozadí obec Kátov 813.042-9
  
Skalica na Slovensku - výpravná budova
 Skalica na Slovensku
 
Motorové jednotky 813.041 a 813.042 čakajú na svoj výkon
Skalica na Slovensku 
 
Skalica na Slovensku 
 
813.042-9 v Skalici na Slovensku 
813.042-9
 
Sudoměřice nad Moravou (ČD)
Sudoměřice nad Moravou (ČD) 
  
Trať 115 Holíč nad Moravou – Hodonín
  
Motorová jednotka 813.042-9 pri návrate z Hodonína 
813.042-9 
 
Most nad riekou Morava
Most nad riekou Morava 
 
Most nad riekou Morava
 
Výpravná budova stanice v Hodoníne
Hodonín (ČD) 
 
 
Na záver ukážka cestovných poriadkov z roku 1974-75
 Cestovný poriadok z roku 1974-75
 
Cestovný poriadok z roku 1974-75
 
Fotografie z nedeľného výletu pri Morave sú vo fotoalbume. Foto © autor