Infoblok
IP adresa: 34.228.168.200
Dátum: 28. 03. 2024
Čas: 22:21
Meniny má: Soňa
Zajtra: Miroslav
 Meškanie vlakov

Číslo vlaku:

Pohyb vlakov na mape ŽSR

 Rubriky
 Najnovšie foto
757.008-8
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, tra 160, 19.4.2018
zobrazenĂ­: 3110
znĂĄmka: 0

751.129-8
ZSCS, Mn Dobšiná - Plešivec, Rožňava, tra 167, 19.1.2018
zobrazenĂ­: 2852
znĂĄmka: 1.00

751.126-4
ZSCS, Pn Turňa nad Bodvou - Slavec jaskyňa, tra 160, 19.10.2017
zobrazenĂ­: 2977
znĂĄmka: 3.00

757.004-7
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, tra 160, 19.10.2017
zobrazenĂ­: 2749
znĂĄmka: 0

757.012-0
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, tra 160, 24.6.2017
zobrazenĂ­: 3182
znĂĄmka: 0

751.026-6
ZSCS, +751.171-0, Rv do depa, tra 160, 24.6.2017
zobrazenĂ­: 2818
znĂĄmka: 0

757.009-6
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, Jovice, tra 160, 20.6.2017
zobrazenĂ­: 2880
znĂĄmka: 0

757.014-6
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, Rožňava, tra 160, 15.6.2017
zobrazenĂ­: 2818
znĂĄmka: 0

751.129-8
ZSCS, Pn Kapušany pri Prešove - Stožok, Rožňava, tra 160, 15.6.2017
zobrazenĂ­: 2595
znĂĄmka: 0

751.125-6
ZSCS, Mn Dobšiná - Plešivec, tra 167, 30.5.2017
zobrazenĂ­: 2612
znĂĄmka: 0

» ĎalĹĄie fotografie
Mosty a tunely: tra 193

Viadukty v okolí Hanušoviec nad Topžou

Viadukty v okolí Hanušoviec nad Topžou
Úsek súčasnej trate 193 medzi Kapušanmi pri Prešove a Strážskym bol vybudovaný na základe politického rozhodnutia slovenskej vlády z roku 1939. Touto fotoreportážou si priblížime postupne súčasný stav štyroch viaduktov v okolí Hanušoviec nad Topžou v smere od Strážskeho do Prešova.


V dôsledku Viedenskej arbitráže bolo štátnou hranicou prerušené jediné železničné spojenie s východnou časou našej krajiny, keďže Košice a súčasná tra 190 z Košíc do Čopu pripadla Maďarsku. V roku 1940 sa ustálila peážna doprava a na trati z Prešova cez Košice a Slanec do Medzilaboriec a spä chodili denne dva osobné vlaky. Ďalší zrýchlený vlak chodil z Humenného do Bratislavy a spä. Napriek tomu sa Slovenská vláda rozhodla pre výstavbu novej trate a využila k tomu projekt z roku 1937 vypracovaný ešte správou ČSD.
 
Najdlhší viadukt na trati dosahuje dĺžku takmer 400 metrov - smer Prešov
viadukty na trati 193
 
Stavebné povolenie bolo vydané 26. apríla 1939 a samotná stavba bola rozdelená na šes stavebných úsekov. Práce sa začali slávnostným výkopom v Kapušanoch dňa 29. júna 1939. Na trati boli vybudované dva tunely a 117 viaduktov, mostov a priepustov, z nich desa väčších ocežových mostov a viaduktov. Stavebná dĺžka trate Strážske – Prešov je 49,773 km. Tra prekonáva výškový rozdiel od nadmorskej výšky 134,62 v stanici Strážske do vrcholového bodu 296,50 m za prešovským portálom tunela pod Petičom (Nemcovský tunel) odkiaž opä klesá na nadmorskú výšku 263,98 m v km 50,000 pred novou stanicou Kapušany pri Prešove. O náročnosti terénu svedčí objem zemných prác. Okrem výlomu tunelových rúr oboch tunelov v objeme 43,750 m3, si stavba vyžiadala presun 2 995 250 m3 zeminy. Medzi zastávkou Bystré a výhybňou Pavlovce boli postavené štyri viadukty s celkovou dĺžkou 946,92 m.
 
Prvý viadukt leží v priamom smere v km 33,789 tesne pred zhlavím železničnej stanice Hanušovce nad Topžou v smere od Bystrého. Tesne pred viaduktom je umiestnené vchodové mechanické návestidlo do stanice. Tra má v smere na Prešov stúpanie 10 ‰. Konštrukcia viaduktu je 92,80 m dlhá a skladá sa z troch polí s rozpätím 3x30 m. Teoretická výška hlavných nosníkov je 3,60 m, ich vzájomná vzdialenos je 3,10 m. Mostovka je horná a najväčšia výška kožaje nad terénom je asi 22,50 m. Hmotnos ocežových konštrukcií viaduktu je 248000 kg (248 t). V okolí prvého viaduktu je bujná vegetácia znemožňujúca urobi fotografiu kolmo na most.
 
 Viadukt pred stanicou Hanušovce nad Topžou 
viadukty na trati 193
 
Dispozícia viaduktu
viadukty na trati 193
  
Druhý v poradí je Hanušovský viadukt. Vybudovaný bol nad údolím hanušovského potoka v južnej časti Hanušoviec nad Topžou. Leží v oblúku so začiatkom v km 36,457. Tesne pred viaduktom je zastávka Hanušovce nad Topžou mesto. Mesto leží s časti aj v údolí pod viaduktom.
 
Hanušovský viadukt - dispozícia
viadukty na trati 193
 
viadukty na trati 193
 
Viadukt sa skladá z jedného klenutého otvoru v strážskej opore svetlosti betónovej klenby 7,00 m a deviatich otvorov s ocežovou konštrukciou priehradovou rozpätia 1x30,5 m a 8x42,40 m, takže most je dlhý 389,90 m. Prvé štyri otvory sú v pravostrannom oblúku polomeru 350 m, dva otvory sú v prechodnici a posledné tri otvory sú v priamke. Niveleta železnice má stúpanie 10 . Teoretická výška hlavných nosníkov je 5,10 m (v prvom poli 4,04), ich vzájomná vzdialenos je 3,80 m (v prvom poli 3,61 m). Mostovka je horná a mostné piliere majú v závislosti od terénu rôznu výšku, najvyšší pilier dosahuje výšku takmer 28 metrov a najväčšia výška kožaje nad terénom je asi 40 m. Hmotnos ocežovej konštrukcie je 1335000 kg (1 335 t).
 
Výstavba
viadukty na trati 193
 
Stavba spodnej konštrukcie viaduktu si vyžiadala výkop cca 15 000 m3, v hlbokých stavebných jamách, asi 15 000 m3 betónového a cca 2 500 m3 obkladaného muriva, výstavba trvala od septembra do augusta 1942. Na výkopových prácach zakladacích bolo treba odpracova okolo 260 000 hodín a na prácach murárskych a betonárskych cca 330 000 hodín. Viadukt je vzácnou technickou pamiatkou, pretože je najdlhším železničným mostom postaveným v oblúku nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. 
 
Najdlhší viadukt v strednej Európe v oblúku - panoráma
viadukty na trati 193
 
Najvyšší pilier dosahuje výšku 28 metrov
viadukty na trati 193
  
Hanušovský viadukt
viadukty na trati 193
 
Smer Strážske
20070930_0998_193_hanusmost2_420
 
Historicky nákladný vlak s parným rušňom 477.013 na čele
viadukty na trati 193
 
Viadukt bol na sklonku druhej svetovej vojny poškodený nemeckým vojskom pri ústupe. Oporné múry boli poškodené a ocežové konštrukcie zhodené s pilierov pokrútené ležali v údolí. Len krajné konštrukcie zostali hore.
 
Zničený Hanušovský viadukty
viadukty na trati 193
 
Tretí viadukt leží v priamom smere neďaleko druhého najdlhšieho viaduktu v km 37,286. Vybudovaný je v priamke pri stúpajúcej nivelete železnice 11.52 . Konštrukcia je 271,12 m dlhá a skladá sa zo štyroch polí priehradovým rozpätia po 51.20 m a z krajných polí z dvoch združených železobetónových klenieb svetlosti po 12 m. Teoretická výška hlavných priehradových klenieb ocežovej konštrukcie je 6,40 m a ich vzájomná vzdialenos 3,50 m. Hrúbka železobetónových klenieb v závere je 0,60 m. Mostovka je horná a najväčšia výška kožaje nad terénom je asi 33,0 m. Hmotnos ocežových konštrukcií viaduktu je 919500 kg (919,5 t).
 
Dispozícia
viadukty na trati 193
 
 Výstavba
viadukty na trati 193
 
 Viadukt má po dve klenby na oboch stranách
viadukty na trati 193
 
Štvrtý viadukt leží v obvode výhybne Pavlovce, dnes je to iba železničná zastávka. Viadukt je vybudovaný v priamke, v priechodnici a v žavostrannom oblúku polomeru 450 m. Mostná konštrukcia viaduktu sa skladá z piatich priehradových polí rozpätia 34,00 + 3x40,00 + 34,00 m, takže je dlhá 193,10 m. Niveleta železnice stúpa 10,3 . Mostovka je horná a najväčšia výška kožaje nad terénom údolia je asi 30 m. Teoretická výška hlavných priehradových nosníkov je 5,84 m (v krajných poliach 4,68 m) a vzájomná ich vzdialenos je 3,20 m. Hmotnos ocežových konštrukcií je 602000 kg (602 t). Aj tento viadukt bol na konci druhej svetovej vojny poškodený.
 
Dispozícia viaduktu
viadukty na trati 193
 
Viadukt pri Pavlovciach
viadukty na trati 193
 
 Vojnovými udalosami poškodený viadukt
viadukty na trati 193
 
Viadukty poškodené počas druhej svetovej vojny boli po skončení vojny obnovené. Vykonaná bola obnova aj na tejto takmer úplne zničenej trati a jej posledný úsek medzi Strážskym a Pavlovcami bol odovzdaný do prevádzky 30. novembra 1947.
 
Pramene:  
  1. Ing. Kubáček a kol.: Dejiny železníc na území Slovenska, ŽSR 1999
  2. Hlavná železnica Strážske – Prešov, pamätný spis z príležitosti odovzdania verejnej premávke, Ministerstvo dopravy a verejních prác, Ústredná stavebná správa železničná v Bratislave, 1943, 
  3. Rekonštrukcia železníc na Slovensku, Vydalo Povereníctvo dopravy a verejných prác v Bratislave.
Pôvodný článok vyšiel dňa 17. decembra 2007. Prisžúbil som vtedy, že informácie o viaduktoch v okolí Hanušoviec nad Topžou doplním, len čo zistím niečo nové. Fotografie viaduktov v okolí Hanušoviec nad Topžou si môžete pozrie vo fotoalbume. V článku boli opravené údaje o hmotnosti ocežových konštrukcií viaduktov. Foto: © Ing. Peter Páteček & Norbert Mondek
Fotoalbum k článku: tra 193: viadukty v okolí Hanušoviec nad Topžou
Celkom fotografií: 39
Viadukt 3 - tra 193, 30.9.2007Viadukt 3 - tra 193, 30.9.2007Viadukt 2 - 810.544-7 na čele osobného vlaku Humenné - Prešov, Hanušovce nad Topžou, tra 193, 30.9.2007Viadukt 2 - tra 193, 30.9.2007
Viadukt 2 - tra 193, 30.9.2007Viadukt 2 - Rýchlik Šarišan z Humenného do Bratislavy chodí len v nedežu, nechodí cez letné prázdniny, tra 193, 30.9.2007Viadukt 2 - slnce, mraky a hra tieňov, tra 193, 30.9.2007Viadukt 2 - tra 193, 30.9.2007
Viadukt 2 - tra 193, 30.9.2007Viadukt 2 - táto čas viaduktu je v priamom smere, tra 193, 30.9.2007Viadukt 2 - tra 193, 30.9.2007Viadukt 2 - tra 193, 30.9.2007
Viadukt 2 - pod viaduktom tečie miestny potok a ide niekožko ciest, tra 193, 30.9.2007Viadukt 2 - najvyšší pilier dosahuje výšku do 28 metrov, Hanušovce nad Topžou, tra 193, 30.9.2007Viadukt 2 - panoramatická fotografia viaduktu v Hanušovciach nad Topžou, tra 193, 7.10.2006Viadukt 2 - tra 193, 7.10.2006
Viadukt 2 - 812+011 na Os, Hanušovce nad Topžou, tra 193, 7.10.2006Viadukt 2 - 812+011 na Os, Hanušovce nad Topžou, tra 193, 7.10.2006Viadukt 2 - tra 193, 7.10.2006Viadukt 2 - tra 193, 7.10.2006
Viadukt 2 - tra 193, 7.10.2006Viadukt 2 - tra 193, 7.10.2006Viadukt 2 - tra 193, 7.10.2006Viadukt 2 - tra 193, 7.10.2006
Viadukt 2 - tra 193, 7.10.2006Viadukt 1 - tra 193, 7.10.2006Viadukt 1 - tra 193, 7.10.2006Viadukt 1 - tra 193, 7.10.2006
Viadukt 1 - tra 193, 7.10.2006Viadukt 1 - mechanické vchodové návestidlo pred viaduktom, tra 193, 7.10.2006Viadukt 1 - tra 193, 7.10.2006
Mapa lokality
          

Známka: 1,73 | Hodnotili: 112
Autor: admin | Dňa: 09. 02. 2012 | 52546x prečítané | Spä
Príspevkov: 3 Zobrazi diskusiu | Prida príspevok

Bookmark and Share     Informačný e-mail    Vytlači
 Najnovšie články - aktuality, reportáže
 Hlavné menu

Užívatežské meno (prezývka):

Heslo:




Registrácia nového čitateža!

 Sledujte nás na:

      

 Fórum
Železničné.info - Diskusné fórum

Železnice v Európe - Taliansko

Železničné trate - Mimoriadnosti na tratiach

Slovenské železnice - Meškanie vlakov

Železničné stanice - Stará Kremnička


Kožajové vozidlá - Motorové jedotky radu 813


Železničné.info - Železničné.info

Slovenské železnice - Nehody na tratiach

ĎalĹĄie prĂ­spevky »
 Inzercia
Nie sú žiadne inzeráty.
 Filmotéka
Rozlúčka s Uhrankou Prehraj
R 371 Horehronec Prehraj
Hanušovský viadukt 2Prehraj
498.104 Albatros na trati 131Prehraj
Tri pary v akciiPrehraj
GP 2011 ZvolenPrehraj
464.001 na DomiciPrehraj
Kačena - PLŽPrehraj
754.054 na mimoriadnom vlakuPrehraj
Oslavy storočnice trate 196Prehraj
 Vyhžadávanie
Vlož text:

 Štatistika
Tieto stránky boli vytvorené pomocou phpRS redakčného systému napísaného v PHP jazyku

php    mysql    apache    rss

Š ŽELEZNIČNÉ.INFO :: 2007-2018