Tunel pod Besníkom sa nachádza na trati 173 v km 80,232 za obcou Telgárt (predtým Švermovo) v smere na Poprad, resp. Dobšinskú źadovú Jaskyňu. Tunel je vybudovaný pod kopcom Besník.
elezničná
tra 173 od Hronského tunela prechádza spočiatku na násype "esíčkom", ktorým sa stavitežom podarilo tra natiahnu a zmierni sklonové pomery. Tra sa kžukatí povedža prameňa rieky Hron a so stúpaním 8,5 promile sa blíi k tunelu pod Besníkom. Vpravo dodnes stojí strány domček. Pri mojej poslednej návšteve bol vynovený a vymažovaný na zeleno. Tunel pod Besníkom je vrcholovým, pred vrcholovým bodom je stúpanie trate 2,5 promile. elezničná tra tu dosahuje nadmorskú výšku nivelety 955,5 metrov. Od vrcholového bodu tra v tuneli klesá s 5 promile do zastávky Vernár.
Tra stúpa k tunelu v priamke
Horehronec vyšiel z tunela, vpravo strány domček
Tunel má dĺku 848,51 metrov a leí skoro celý v priamke. Len jeho 138 metrov dlhá čas na vernárskej strane leí v oblúku s polomerom 1000 metrov.
Mierny oblúk vo vnútri tunela, v diažke východ smer Telgárt
Východ z tunelovej rúry na vernárskej strane
Tunel je celý obmurovaný. Na výmurovku bolo spotrebované 15360 metrov kubických muriva. Na výmurovku sa pouila ula dováaná z lomu známeho pod názvom Jelenia priekopa, ktorý sa nachádza v smere na Dobšinú. Nepremokavý kryt bol vybudovaný v dĺke 520 metrov. Náklady na výstavbu tunela boli vo výške 15,8 milióna československých korún. Podža údaju na portáloch bol dokončený v roku 1934.
Rýchlik R 811 Horehronec do Košíc vyšiel z tunela
Tunel je prerazený pod kopcom Besník. Je to skutočne priliehavý názov, pretoe najmä v zimnom období tu príroda ukazuje svoju silu. Cesta vedúca sedlom Besník býva v zime často zaviata snehovými závejmi. Priestor vo výške cca 1000 metrov je otvorený, take vietor tu fúka skoro po celý rok. V tuneli sa nachádza najvyšší bod leiaci na slovenských elezničných tratiach s rozchodom 1435 milimetrov a stanica vo Vernári, do ktorej tra klesá od Besníka, bola najvyššie poloená elezničná stanica na Slovensku vo výške 930 metrov nad morom (dnes je to iba zastávka). Pre zaujímavos, elezničná stanica na Štrbe leí vo výške 895 metrov nad morom, čo je pribline na úrovni zastávky Telgárt penzión (890 m.n.m.).
Fotografie sú uverejnené vo
fotoalbume. Foto: © Ing. Peter Páteček
Zdroj (napr.): Dr. J. Koněrza: Stavba jednokolejné hlavní dráhy Červená Skala – Margecany