Jedného pekného dňa, v sobotu 7. júna 2008, som sa ja Noro a Peter stretli v Prešove. Chvížu sme sa rozprávali o vlakoch a eleznici a keďe bolo celkom dobré počasie rozmýšžali sme, kam ís urobi pár zaujímavých záberov. Nakoniec sme sa rozhodli ís do Kapušian pri Prešove, pretoe to nie je ďaleko od Prešova, a ani jeden z nás tam na elezničnej stanici ešte nebol.
Na úvod niekožko informácií o stanici. Pôvodná stanica v Kapušanoch pri Prešove bola postavená okolo roku 1893 na miestnej trati z Prešova do Bardejova. Dnes je to tra SR č. 194.
Výpravná budova pôvodnej st. Kapušany pri Prešove
Neskôr, roku 1939 v dôsledku vojnových udalostí sa začalo stava elezničné prepojenie z Kapušian pri Prešove do Stráskeho. Nová elezničná stanica Kapušany pri Prešove sa tak stala odbočnou pre tra do Bardejova, pretoe tra z Prešova do Humenného, dnešná 193, sa stala hlavnou traou pre spojenie s východnou časou našej krajiny.
Výpravná budova st. Kapušany pri Prešove
Stanica má peknú nedávno zrekonštruovanú výpravnú budovu, vedža ktorej je menšia budova skladu s nakladacou rampou.
Budova skladu
Neďaleko stojí vynovená remíza, pred ktorou je na kožaji umiestnená výkožajka. Stanica má štyri dopravné a jednu manipulačnú kožaj. Súbené so staničnými kožajami je odovzdávkové a vlečkové kožajisko skladu rafinérie Slovnaft. Aj z tohto dôvodu je tu okrem osobnej dopravy čulý ruch aj dopravy nákladnej.
Remíza pre lokotraktor
Stanica je vybavená svetelnými návestidlami vzoru AD, sú tu vchodové a odchodové návestidlá a aj zriaďovacie návestidlá pre posun. Zo stanice vedie tra jedna kožaj smerom na Bardejov (194) a druhá smerom na Stráské a Humenné (193).
Kožajisko smer Prešov
Kožajisko smer Bardejov
Na Bardejovskom, resp. Humenskom zhlaví stanice sa nachádza dvojitá kožajová spojka. Pre posun slúia trpasličie zriaďovacie návestidlá. Na Prešovskom zhlaví stanice sa nachádzajú dve slepé, resp. kusé kožaje, na jednej s nich bol počas našej návštevy odstavený nákladný vozeň.
Kožajová spojka tratí 193 a 194
Na vlečke Slovnaftu je stále odstavených niekožko cisternových vozňov. Vlečku obsluhuje motorový rušeň T 238.0016, ktorý nám počas návštevy doslova ušiel pred objektívom. Vlečka má vedža stanice samostatné odstavné kožaje a aj vlastnú remízu, pred ktorou v čase našej návštevy stál cisternový vozeň.
Motorový rušeň T 238.0016
Prednedávnom konštatujúc podža vzhžadu bola rekonštruovaná štvrtá kožaj, malá nový zvršok, a vedža kožaje pred stanicou od Prešova bol vysypaný starý štrk. V stanici sa nachádza aj menšia budova skladu s nakladacou rampou. Výhybky sú tu ovládané diažkovo pomocou drátovodov z dvoch stavadiel umiestnených na oboch zhlaviach stanice.
Na záver sa chcem poďakova kamarátovi Peovi, e ma zobral na tento pekný a zaujímavý výlet. A ja chcem poďakova Norovi za krásne strávený čas, ktorý sme spoločne vyuili na fotenie elezničnej stanice v Kapušanoch pri Prešove. Fotografie z výletu do stanice v Kapušanoch pri Prešove si môete pozrie vo
fotoalbume.Fotografie a text: Norbert Mondek & Peter