Table './phprszeleznicn/rs_stat_ip' is marked as crashed and should be repairedTable './phprszeleznicn/rs_stat_ip' is marked as crashed and should be repairedTable './phprszeleznicn/rs_stat_session' is marked as crashed and should be repairedTable './phprszeleznicn/rs_stat_ip' is marked as crashed and should be repairedTable './phprszeleznicn/rs_kontrola_ip' is marked as crashed and should be repairedTable './phprszeleznicn/rs_kontrola_ip' is marked as crashed and should be repaired Štiavnický tunel
 Infoblok
IP adresa: 3.231.220.225
Dátum: 05. 06. 2020
Čas: 02:23
Meniny má: Laura
Zajtra: Norbert
 Meškanie vlakov

Číslo vlaku:

Pohyb vlakov na mape ŽSR

 Rubriky
 Najnovšie foto
757.008-8
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, trať 160, 19.4.2018
zobrazenĂ­: 1718
známka: 0

751.129-8
ZSCS, Mn Dobšiná - Plešivec, Rožňava, trať 167, 19.1.2018
zobrazenĂ­: 1486
známka: 1.00

751.126-4
ZSCS, Pn Turňa nad Bodvou - Slavec jaskyňa, trať 160, 19.10.2017
zobrazenĂ­: 1793
známka: 3.00

757.004-7
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, trať 160, 19.10.2017
zobrazenĂ­: 1572
známka: 0

757.012-0
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, trať 160, 24.6.2017
zobrazenĂ­: 1994
známka: 0

751.026-6
ZSCS, +751.171-0, Rv do depa, trať 160, 24.6.2017
zobrazenĂ­: 1679
známka: 0

757.009-6
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, Jovice, trať 160, 20.6.2017
zobrazenĂ­: 1832
známka: 0

757.014-6
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, Rožňava, trať 160, 15.6.2017
zobrazenĂ­: 1855
známka: 0

751.129-8
ZSCS, Pn Kapušany pri Prešove - Stožok, Rožňava, trať 160, 15.6.2017
zobrazenĂ­: 1674
známka: 0

751.125-6
ZSCS, Mn Dobšiná - Plešivec, trať 167, 30.5.2017
zobrazenĂ­: 1764
známka: 0

» ÄŽalšie fotografie
Mosty a tunely: trať 180

Štiavnický tunel

Štiavnický tunel
Štiavnický tunel leží na trati z Košíc do Žiliny medzi stanicami Vydrník a Poprad–Tatry. Tunel je dvojkoľajný elektrifikovaný. Svojou dĺžkou 157,5 m patrí medzi naše kratšie tunely, ale napriek tomu patrí medzi problematické miesta na trati. Tunel bol vybudovaný v roku 1943. 
 


Štiavnický tunel leží v km 187,913 – 188,67 a jeho svetlý tunelový prierez je 9,0/6,5. Trať v tuneli leží v oblúku s polomerom 700 m a v smere do Popradu má stúpanie 15 . Tunel leží v nadmorskej výške 585 m.
 
Vydrnický portál
Štiavnický tunel
 
Elektrický rušeň radu 131 na čele nákladného vlaku vychádza z tunela
Štiavnický tunel
  
Nadložie tunela je vysoké 42 m. Geologické prostredie, v ktorom bol tunel vyrazený, tvoria verfenské vrstvy pieskovca, kremenca a bridlice v nadloží z tektonicky rozrušenej žuly.
 
Popradský portál
Štiavnický tunel
 
Z oblúka do oblúka
Trať v tuneli má polomer 700 m 
Štiavnický tunel
 
Pre obmurovku tunela bola použitá sliezska žula, v klenbe bola obmurovka zosilnená 10 cm hrubým izolačným betónom. Izolácie v tuneli boli zhotovené z asfaltových dosiek a časť bola špachtovým poterom z asfaltovej zmesi s jutovými vložkami.
 
V tuneli (napravo jeden z bezpečnostných výklenkov)
Štiavnický tunel
 
Úsek trate z Popradu do Spišskej Novej Vsi bol elektrifikovaný a do prevádzky uvedený 9. decembra 1955. Štiavnicky tunel spomalil práce na elektrifikácii trate, pretože z dôvodu nedostatočnej výšky medzi temenom koľaje a trolejom bolo potrebné znížiť niveletu koľaje. Po elektrifikovaní bola v tuneli znížená traťová rýchlosť na 80 km/h. Dodnes je v jednom úseku v tuneli znížená výška trolejového drôtu na 5060 mm v prvej traťovej koľaji a 5010 mm v druhej traťovej koľaji. Dnes je cez tunel povolená maximálna rýchlosť 100 km/h.
 
Poloha na mape
Štiavnický tunel 
 
Okrem nedostatočnej výšky nevyhovoval ani prierez tunela, ktorý podľa údajov ŽSR bol pre prvú traťovú koľaj 1-Sme/ŽSR a druhú traťovú koľaj Pz. Kvôli nevyhovujúcemu prierezu museli niektoré vlaky s prekročenou ložnou mierou, alebo s vozňami s priechodovým prierezom 1-VM-A (napr. lôžkové vozne RŽD) chodiť smerom do Popradu po druhej traťovej koľaji.
 
Rýchlik do Košíc prechádza po druhej traťovej koľajiŠtiavnický tunel
 
V smere od Popradu je tesne pred tunelom umiestnené posledné oddielové návestidlo autobloku, ktoré slúži ako predzvesť vchodového návestidla stanice Vydrník.
 
Návestidlo autobloku tesne pred tunelom
Štiavnický tunel 
 
Hneď za tunelom v smere do Popradu leží železničná zastávka Spišský Štiavnik. Trať v tomto úseku vedie na vysokom násype, ktorý preklenuje úzke údolie. V násype sú oblúkové priepusty pre miestnu cestu a potok. K zastávke vedie z miestnej cesty úzka strmá cestička. Zastávka leží mimo obce Spišský Štiavnik.
 
Budova zastávky
Štiavnický tunel
 
Osobný vlak zastavuje na zastávke
Štiavnický tunel
 
Krátky vysoký násyp medzi zastávkou a tunelom
Štiavnický tunel
  
Pramene: 
  • Ing. Jiří Kubáček, CSc. a kol.: Dejiny železníc na území Slovenska, ŽSR, Bratislava 1999;
  • Rudolf Kukučík, Pavol Kukučík: Železničné a cestné tunely, ŽSR 2002.
Foto: © Ing. Peter Páteček
Fotoalbum k článku: trať 180: Štiavnický tunel
Celkom fotografií: 28
Štiavnický tunel - zastávka Spišský Štiavnik, trať 180, 11.5.2007Štiavnický tunel - zastávka Spišský Štiavnik, trať 180, 11.5.2007Štiavnický tunel - zastávka Spišský Štiavnik, trať 180, 11.5.2007Štiavnický tunel - zastávka Spišský Štiavnik, trať 180, 11.5.2007
Štiavnický tunel - zastávka Spišský Štiavnik, trať 180, 11.5.2007Štiavnický tunel - popradský portál, trať 180, 11.5.2007Štiavnický tunel - popradský portál, trať 180, 11.5.2007Štiavnický tunel - popradský portál, trať 180, 11.5.2007
Štiavnický tunel - popradský portál, trať 180, 11.5.2007Štiavnický tunel - smer Poprad, trať 180, 11.5.2007Štiavnický tunel - vo vnútri, trať 180, 11.5.2007Štiavnický tunel - vydrnický portál, trať 180, 11.5.2007
Štiavnický tunel - vydrnický portál, trať 180, 11.5.2007Štiavnický tunel - vydrnický portál, trať 180, 11.5.2007Štiavnický tunel - vo vnútri, trať 180, 11.5.2007Štiavnický tunel - popradský portál, trať 180, 11.5.2007
Štiavnický tunel - trať 180, 11.5.2007Štiavnický tunel - trať 180, 11.5.2007Štiavnický tunel - trať 180, 11.5.2007Štiavnický tunel - trať 180, 11.5.2007
Mapa lokality
          

Známka: 1,94 | Hodnotili: 17
Autor: Ing. Peter Páteček | Dňa: 05. 01. 2012 | 30088x prečítané | Späť
Príspevkov: 0 Zobraziť diskusiu | Pridať príspevok

Bookmark and Share     Informačný e-mail    Vytlačiť
 Najnovšie články - aktuality, reportáže
 Hlavné menu

Užívateľské meno (prezývka):

Heslo:




Registrácia nového čitateľa!

 Sledujte nás na:

      

 Fórum
Železničné.info - Diskusné fórum

Železnice v Európe - Taliansko

Železničné trate - Mimoriadnosti na tratiach

Slovenské železnice - Meškanie vlakov

Železničné stanice - Stará Kremnička


Koľajové vozidlá - Motorové jedotky radu 813


Železničné.info - Železničné.info

Slovenské železnice - Nehody na tratiach

ÄŽalšie prĂ­spevky »
 Inzercia
Nie sú žiadne inzeráty.
 Dejiny železníc
 Filmotéka
Rozlúčka s Uhrankou Prehraj
R 371 Horehronec Prehraj
Hanušovský viadukt 2Prehraj
498.104 Albatros na trati 131Prehraj
Tri pary v akciiPrehraj
GP 2011 ZvolenPrehraj
464.001 na DomiciPrehraj
Kačena - PLŽPrehraj
754.054 na mimoriadnom vlakuPrehraj
Oslavy storočnice trate 196Prehraj
 Vyhľadávanie
Vlož text:

 Štatistika
Tieto stránky boli vytvorené pomocou phpRS redakčného systému napísaného v PHP jazyku

php    mysql    apache    rss

© ŽELEZNIČNÉ.INFO :: 2007-2018