Po príchode na stanicu vo Východnej (asi o 11.20 h), ktorá leí pribline tri kilometre od rovnomennej obce ma privítal studený, nepríjemný vietor. Našastie som si zobral nejaké oblečenie navyše. Naobliekaný som sa premiestňoval k západnému zhlaviu, kde stála ucelená súprava nákladných vozňov radu Eas naloených eleznou rudou. Nehodová udalos sa stala v obvode stanice Východná. Okolo súpravy sa pohybovalo mnostvo žudí od elezníc, ale aj novinárov. Po žavej strane trate je zárez a ja som sa rozhodol ís nad zárezom popod les nad traou, kadiaž som sa dostal a k miestu, kde bol vykožajený vozeň. Rušeň, ani vozne pred vykožajeným vozňom tu u neboli. Vozeň bol vykožajený oboma podvozkami.
Pravdepodobne ešte pre výhybkami západného zhlavia došlo k poškodeniu predného podvozka štvorosého vozňa radu Eas (56 SK-ZSSKC 5975 908-0). Následkom toho došlo k vykožajeniu predného do žavej strany a aj zadného podvozku do pravej strany v smere jazdy vlaku. Vykožajené podvozky nesúc archu vozňa a nákladu doslova orali tra. Poškodený je úsek dlhý asi 150 metrov párnej kožaje vrátane viacerých výhybiek. V kožajisku boli roztrúsené časti poškodeného podvozku.
Nehodová udalos mala pochopitežne vplyv na elezničnú dopravu. Vykožajený vozeň zastavil tak, e časou zasahoval do prejazdného prierezu prvej traovej kožaji, preto bola doprava obojstranne prerušená. Tesne pred vykožajením, úsekom prechádzal nočný rýchlik z Prahy R 441 Excelsior do Košíc. Ďalšie osobné vlaky a rýchliky boli nahradené autobusovou dopravou.
Pribline o 13.30 h prišiel zo iliny do stanice Východná nehodový vlak, ktorý priviezol kožajový eriav EDK 750 (99 56 955 1 297-1). eriav s hmotnosou 120 ton má nosnos a 125 ton. Prešli však ďalšie takmer tri hodiny, kým bol vykožajený vozeň odstránený z prvej kožaji.
Do vykožajeného vozňa bol zakliesnený vozeň za ním, preto bolo najprv potrebné vozne oddeli a nepoškodený vozeň odtiahnu. Odstránené boli nárazníky a niektoré ďalšie súčasti oboch vozňov. Medzitým od Štrby do stanice Východná prišiel elektrický rušeň 183.043, ktorý čas súpravy (prvú skupinu vozňov) posunoval spä do stanice, kde vozne boli odstavené. Pretoe záa bola privežká, nemohli by odtiahnuté naraz všetky nepoškodené vozne, ale len ich čas. Po odtiahnutí prvej skupiny vozňov sa odkrylo naplno poškodenie kožaje. Preto nasledovalo premeriavanie rozchodu a skúmanie rozsahu poškodenia. Nakoniec sa rušeň s piatimi vozňami s prvej skupiny vrátil a pomaly odtiahol aj zostávajúce pojazdné vozne do stanice. Vozne z prvej skupiny mal rušeň zavesené preto, aby vzhžadom na svoju hmotnos nemusel zájs nad poškodené miesto.
Po odtiahnutí nepoškodených vozňov nasledovalo zodvihnutie a preloenie vykožajeného vozňa tak, aby nebránil prejazdu vlakov po prvej kožaji a mohla tak by obnovená aspoň čiastočne elezničná tra medzi ilinou a Košicami. Náročná operácia bola ukončená asi o 16.15 h s tým, e vozeň stále stál v kožajisku. Poškodené podvozky síce neumonili poloenie vozňa na kožaj a jeho odtiahnutie, ale prerušená elezničná doprava mohla by obnovená aspoň po jednej kožaji. Práce na odtiahnutí vykožajeného vozňa a oprave poškodenej trate budú vzhžadom na rozsah poškodenia pokračova ešte niekožko dní.
Našastie, došlo len k materiálnym škodám. Neviem si predstavi, čo by bolo, keby rýchlik z Prahy meškal okolo 20 minút, tak ako predvčerom. Príčiny nehody vyšetruje inšpekcia SR a ďalšie orgány.
Východná
Miesto nehodovej udalosti
Poškodená kožaj
Súprava zastavila na výhybkach
Časti poškodeného podvozku
Zlomená kožaj
Poškodené podvaly
Súprava vozňov Eas s rudou
Vykožajený vozeň
Detail
Zakliesnené vozne
Označenie vykožajeného vozňa
Čakanie na eriav
Asistovali aj trolejári - trolej bola bez napätia
eriav EDK 750 zo iliny prišiel asi o 13.30 h
Poškodený úsek - rakaňa ide pre druhú skupinu pojazdných vozňov
eriav sa púša do práce
Vykožajený vozeň bol nakoniec preloený, aby neblokoval prvú kožaj
Prvá kožaj je opä prejadzná
Dokumentačné foto mobilom
Viac fotografií je vo fotoalbume. Vzhžadom na chladné počasie mi nakoniec zlyhala záznamová technika (aj keď som teda nemal nabitú batériu naplno), preto som spravil pár záberov mobilným telefónom. Počasie nebolo dnes vžúdne, bolo zamračené a celý úsek je v tieni, tomu zodpovedá aj kvalita fotografií. Foto: © autor