elezničná tra z Tornanádasky MÁV je zaústená do západného zhlavia stanice Turňa nad Bodvou. Obec Turňa nad Bodvou je známa cementárňou, ale i torzom turnianskeho hradu, ktorý sa vypína nad obcou. Prvá elezničná tra do Turne nad Bodvou bola vybudovaná z Košíc, konkrétne zo stanice Barca, leiacej na trati Miškovec (maď. Miskolc) – Košice. Tra vedie cez Moldavu nad Bodvou, z ktorej bola vybudovaná odbočka do Medzeva a z nej ďalšia odbočka Počkaj – Baňa Lucia. Prevádzka na trati z Košíc do Turne nad Bodvou bola zahájená 12. októbra 1890, na odbočkách dňa 1. augusta 1894. O pár rokov neskôr, dňa 23. augusta 1986, bola zahájená prevádzka na pribline 57,5 km dlhej „Miestnej eleznici v údolí Bodvy“, ktorá bola vybudovaná z odbočujúcej stanice Sajóecseg leiacej na trati MÁV Miskolc – Bánréve.
Po vzniku 1. ČSR tra z Tornanádasky (MÁV) do Turne nad Bodvou preala štátna hranica. V najstaršom výberovom cestovnom poriadku z roku 1924, ktorý mám k dispozícii, nie je o premávke na tejto trati iadna zmienka. Pravdepodobne osobná doprava na tejto trati v tom čase u nefungovala.
Po 2. svetovej vojne bola vybudovaná elezničná tra z Roňavy do Turne nad Bodvou, na ktorej bola prevádzka zahájená 23. januára 1955. Najväčšou stavbou na tejto trati bol Jablonovský tunel. elezničná stanica Turňa nad Bodvou sa po zahájení dopravy na trati (Zvolen –) Plešivec – Košice stala odbočnou pre tra do Tornanádasky.
elezničná tra Turňa nad Bodvou (SR) – Tornanádaska (MÁV) dlhá asi 8 km vedie nenáročným prevane rovinatým terénom. Podža hektometrovníka, ktorý som objavil tesne pred štátnou hranicou, je tra na slovenskom území dlhá cca 3,2 km. Tesne pred štátnou hranicou je bývalá zastávka Hídvégardó (MÁV), z ktorej je vybudovaná odbočka, resp. vlečka do lomu v katastri slovenskej obce Hosovce. Vlečková kožaj tu ešte stále existuje. Pred pár rokmi tu stála aj menšia budova zastávky, ale tá v súčasnosti u neexistuje. Stanica MÁV Tornanádaska je poslednou na trati, kam pravidelne premávajú osobné vlaky, ale tra je na maďarskej strane udriavaná a zjazdná a po štátnu hranicu.
Mapka lokality
V ostrom kontraste s maďarským úsekom je tra na slovenskom území. Drevené podvaly sú na viacerých miestach úplne prehnité. Skoro na celom úseku trate chýbajú elezné podloky, skrutky a spojky. To, čo sa dalo rozobra a odnies do zberných surovín, je rozkradnuté. Tra je nezjazdná, na viacerých miestach husto zarastená stromami a náletovými drevinami. Za stanicou Turňa nad Bodvou v smere k štátnej hranici je na trati menší betónový mostík (priepust) nad Hájnickým potokom. Pribline v strede slovenského úseku je ďalší elezný most nad potokom Turňa. Svoj výlet a aj túto reportá som rozdelil na tri časti. V prvej sa pozrieme na tra z Tornanádasky po štátnu hranicu. V druhej časti budem pokračova od štátnej hranice po elezný most nad potokom Turňa. Tretia čas dokumentuje úsek trate opačným smerom zo stanice Turňa nad Bodvou po elezničný most nad potokom Turňa.
Úsek Tornanádaska MÁV – štátna hranica MR/SR
Tornanádaska MÁV - osobný vlak
Nefunkčné návestidlo od Turne nad Bodvou
Chránené elezničné priecestie s blikajúcim bielym svtelom
Požná skratka do obce Hídvérgardó
Vlečka do lomu
Zastávka Hídvégardó s odbočkou do lomu
Priepus
Smer Tornanádaska MÁV
Úsek štátna hranica MR/SR – most nad potokom Turňa
Smer Turňa nad Bodvou
Trasa trate je označená kríkmi
Hektometrovník s údajom km 3,2
Zarastená tra
km 3,0
Návestidlo zhrdzavené z oboch strán
km 2,8
Zhnité podvaly, chýbajúce skrutky, podloky
Pohžad na vlak na trati 160
Kožajnice vožne leia na zhnitých podvaloch
km 2,5
km 2,4
Blišie k mostu nad potokom Turňa ide tra na zvýšenom násype
Kožaj strácajúca sa v húštine
Kriovanie s požnou cestou
Pohžad do húštiny jedným aj druhým smerom
Strácajúci sa elezný most nad potokom Turňa
Úsek Turňa nad Bodvou – most nad potokom Turňa
Stredná čas výpravnej budovy stanice Turňa nad Bodvou
Bočný pohžad
Súbeh kožají
Návestidlá umiestnené na lávke
Ako tak priechodný úsek trate
Tra do Tornanádasky klesá
Smer Turňa nad Bodvou
Betónový mostík nad Hájnickým potokom
Pohžad jedným aj druhým smerom
Nepriechodný úsek trate skrytý v kríkoch
elezný most nad potokom Turňa
Postupne bude celý most rozkradnutý
O budúcnosti elezničnej trate na slovenskom území je pravdepodobne rozhodnuté. K jej fyzickej likvidácii doteraz nedošlo zrejme len kvôli chýbajúcim finančným prostriedkom potrebných na likvidačné práce. Kedysi na tejto trati fungovala aspoň nákladná peána doprava, pričom rušeň tlačil súpravu vozňov z Turne nad Bodvou na vlečku lomu v Hosovciach. Dnes sa vápenec dopravuje výlučne nákladnými autami. V priebehu krátkeho času, ktorý som strávil pochôdzkou po tejto zabudnutej trati, prešlo po ceste k lomu a opačným smerom mnostvo nákladných áut s akotonánymi návesmi.
Dnes vápenec z lomu vozia nákladné autá
Viac fotografií zo elezničnej trate Tornanádaska (MÁV) – Turňa nad Bodvou je vo fotoalbume. Foto: © autor