elezničná tra z Bratislavy do Dunajskej Stredy bola do prevádzky uvedená 23. augusta 1895. Neskôr, 17. novembra 1896, bola prevádzka zahájená z Dunajskej Stredy do Komárna. Vo Vrakuni (predtým Verekňa) elezničná tra pretína Malý Dunaj, ktorý spoločne s tokmi Dunaja a Váhu vytvára itný ostrov.
Súčasný most leí na jednokožajnej trati SR 131 z Bratislavy do Komárna v km 7,892. Ocežový most s hornou mostovkou má tri polia a jeho dĺka podža údajov SR je 80,600 m. Na pravej strane v smere toku rieky Malý Dunaj je na moste umiestnená lávka pre peších. Súčasný most bol vybudovaný po skončení 2. svetovej vojny. Predchádzajúce mosty boli zničené, resp. poškodené.
Most nad Malým Dunajom vo Vrakuni
Pôvodný most na trati z Bratislavy do Dunajskej Stredy z roku 1895 postavený ako roštový na vysokých drevených bárkach mal celkovú dĺku 170 m. V roku 1920 pri poiari zhorelo jeho pä polí, ktoré boli nahradené 10 m dlhými eleznými provizóriami. Náklady na udriavanie prevádzky schopného stavu tak vežkého provizórneho objektu boli vysoké, z tohto dôvodu sa správa štátnych dráh (ČSD) rozhodla nahradi pôvodný most novým elezným mostom, ktorý mal ma tri polia o vežkosti 18 + 38 + 18 m. Nové opory mosta boli umiestnené tak, aby nebola narušená prevádzka na trati. Výstavba nového mostu bola ukončená v roku 1925. Piliere mosta postavila f. Bratři Redlichové v Brně a elezné konštrukcie dodala Spoločnos pre stavbu mostov a strojov v Adamove. Nový most bol vybudovaný v roku 1925 s rozpätím nosných konštrukcií 19,90 + 40,10 + 19,90 m. Prvé a tretie pole malo konštrukciu s plnostennými hlavnými nosníkmi s hmotnosou 2 x 30 t, v druhom poli bola poloená nová priehradová konštrukcia hlavných nosníkov so spodnou mostovkou s hmotnosou 107 t.
Výstavba nového mosta v roku 1925
Budovanie podpery
Na sklonku 2. svetovej vojny bol most nad Malým Dunajom zničený ustupujúcim nemeckým vojskom. Kovová konštrukcia mosta sa zrútila do koryta rieky a zničené piliere neumoňovali výstavbu nového mosta v jeho osi. Z tohto dôvodu bolo rozhodnuté o výstavbe provizórneho mostného telesa leiaceho mimo os pôvodného mosta. Vojnovými udalosami bolo poškodených a zničených mnostvo elezničných mostov. Prioritou sa však stalo zásobovanie Bratislavy uhlím a potravinami. Aj z tohto dôvodu sa obnovenie elezničnej prevádzky na trati z Bratislavy do Komárna stalo dôleitou úlohou. Aj keď v tomto prípade išlo len o mostné provizórium, malo spĺňa poiadavky na ivotnos najmenej pä rokov. A niekožko rokov potom bol vybudovaný nový most.
Súčasný most má tri polia. Prvé pole je nad miestnou komunikáciou (ul. Leknová), prostredné pole je nad riekou Malý Dunaj a tretie nad hlavnou cestou II/572 (ul. Ráztočná).
Most nad Malým Dunajom vybudovaný po 2. svetovej vojne
Smer Bratislava
Bočný pohžad na most
Motorový osobný vlak do Dunajskej Stredy a Komárna
Mnostvo žudí, ktorí denne cestujú vlakmi do Bratislavy za prácou a do škôl, nemajú ani tušenie o tom, aké historické udalosti sa na prvý pohžad z bezvýznamným mostom spájajú. Pouitá literatúra:
- Deset let ČSD, Praha 1928, reprint pôvodného vydania z roku 1928, ČD, a.s., Praha 2007,
- Ing. Richard Halfar a kol.: Miestna eleznica Bratislava – Komárno, Vydané v spolupráci s Albatros klubom pri RD Bratislava hlavné, 2004,
- Rekonštrukcia elezníc na Slovensku, Povereníctvo dopravy a verejných prác, Bratislava 1946,
- Ing. Alojz Drozd, Ing. Eugen Chladný, Ing. Ladislav Paulíny, Ing. Ivan Poliaček, CSc., Ing. Vladimír Vébr, doc. Ing. Jozef Zvara, CSc.: Stavebníctvo na Slovensku 1945 – 1985 Dopravné stavby, ALFA Bratislava 1989,
- Ing. Kubáček a kol.: Dejiny elezníc na území Slovenska,
- Ing. Krejčiřík: Po stopách našich eleznic.