Infoblok
IP adresa: 54.234.136.147
Dátum: 28. 03. 2024
Čas: 17:18
Meniny má: Soňa
Zajtra: Miroslav
 Meškanie vlakov

Číslo vlaku:

Pohyb vlakov na mape ŽSR

 Rubriky
 Najnovšie foto
757.008-8
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, tra 160, 19.4.2018
zobrazenĂ­: 3109
znĂĄmka: 0

751.129-8
ZSCS, Mn Dobšiná - Plešivec, Rožňava, tra 167, 19.1.2018
zobrazenĂ­: 2850
znĂĄmka: 1.00

751.126-4
ZSCS, Pn Turňa nad Bodvou - Slavec jaskyňa, tra 160, 19.10.2017
zobrazenĂ­: 2976
znĂĄmka: 3.00

757.004-7
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, tra 160, 19.10.2017
zobrazenĂ­: 2748
znĂĄmka: 0

757.012-0
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, tra 160, 24.6.2017
zobrazenĂ­: 3181
znĂĄmka: 0

751.026-6
ZSCS, +751.171-0, Rv do depa, tra 160, 24.6.2017
zobrazenĂ­: 2817
znĂĄmka: 0

757.009-6
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, Jovice, tra 160, 20.6.2017
zobrazenĂ­: 2877
znĂĄmka: 0

757.014-6
ZSSK, R 814 Slatina Košice - Bratislava, Rožňava, tra 160, 15.6.2017
zobrazenĂ­: 2816
znĂĄmka: 0

751.129-8
ZSCS, Pn Kapušany pri Prešove - Stožok, Rožňava, tra 160, 15.6.2017
zobrazenĂ­: 2593
znĂĄmka: 0

751.125-6
ZSCS, Mn Dobšiná - Plešivec, tra 167, 30.5.2017
zobrazenĂ­: 2610
znĂĄmka: 0

» ĎalĹĄie fotografie
Mosty a tunely

Most na trati 131 vo Vrakuni

Most na trati 131 vo Vrakuni
Železničná tra z Bratislavy do Dunajskej Stredy bola do prevádzky uvedená 23. augusta 1895. Neskôr, 17. novembra 1896, bola prevádzka zahájená z Dunajskej Stredy do Komárna. Vo Vrakuni (predtým Verekňa) železničná tra pretína Malý Dunaj, ktorý spoločne s tokmi Dunaja a Váhu vytvára Žitný ostrov.



Súčasný most leží na jednokožajnej trati ŽSR 131 z Bratislavy do Komárna v km 7,892. Ocežový most s hornou mostovkou má tri polia a jeho dĺžka podža údajov ŽSR je 80,600 m. Na pravej strane v smere toku rieky Malý Dunaj je na moste umiestnená lávka pre peších. Súčasný most bol vybudovaný po skončení 2. svetovej vojny. Predchádzajúce mosty boli zničené, resp. poškodené.
 
Most nad Malým Dunajom vo Vrakuni
Most nad Malým Dunajom vo Vrakuni
 
Pôvodný most na trati z Bratislavy do Dunajskej Stredy z roku 1895 postavený ako roštový na vysokých drevených bárkach mal celkovú dĺžku 170 m. V roku 1920 pri požiari zhorelo jeho pä polí, ktoré boli nahradené 10 m dlhými železnými provizóriami. Náklady na udržiavanie prevádzky schopného stavu tak vežkého provizórneho objektu boli vysoké, z tohto dôvodu sa správa štátnych dráh (ČSD) rozhodla nahradi pôvodný most novým železným mostom, ktorý mal ma tri polia o vežkosti 18 + 38 + 18 m. Nové opory mosta boli umiestnené tak, aby nebola narušená prevádzka na trati. Výstavba nového mostu bola ukončená v roku 1925. Piliere mosta postavila f. Bratři Redlichové v Brně a železné konštrukcie dodala Spoločnos pre stavbu mostov a strojov v Adamove. Nový most bol vybudovaný v roku 1925 s rozpätím nosných konštrukcií 19,90 + 40,10 + 19,90 m. Prvé a tretie pole malo konštrukciu s plnostennými hlavnými nosníkmi s hmotnosou 2 x 30 t, v druhom poli bola položená nová priehradová konštrukcia hlavných nosníkov so spodnou mostovkou s hmotnosou 107 t.
 
Výstavba nového mosta v roku 1925
Most nad Malým Dunajom vo Vrakuni
 
Budovanie podpery
Most nad Malým Dunajom vo Vrakuni
  
Na sklonku 2. svetovej vojny bol most nad Malým Dunajom zničený ustupujúcim nemeckým vojskom. Kovová konštrukcia mosta sa zrútila do koryta rieky a zničené piliere neumožňovali výstavbu nového mosta v jeho osi. Z tohto dôvodu bolo rozhodnuté o výstavbe provizórneho mostného telesa ležiaceho mimo os pôvodného mosta. Vojnovými udalosami bolo poškodených a zničených množstvo železničných mostov. Prioritou sa však stalo zásobovanie Bratislavy uhlím a potravinami. Aj z tohto dôvodu sa obnovenie železničnej prevádzky na trati z Bratislavy do Komárna stalo dôležitou úlohou. Aj keď v tomto prípade išlo len o mostné provizórium, malo spĺňa požiadavky na životnos najmenej pä rokov. Až niekožko rokov potom bol vybudovaný nový most.
 
Súčasný most má tri polia. Prvé pole je nad miestnou komunikáciou (ul. Leknová), prostredné pole je nad riekou Malý Dunaj a tretie nad hlavnou cestou II/572 (ul. Ráztočná).
 
Most nad Malým Dunajom vybudovaný po 2. svetovej vojne
Most nad Malým Dunajom vo Vrakuni
 
Smer Bratislava
Most nad Malým Dunajom vo Vrakuni
 
Bočný pohžad na most
Most nad Malým Dunajom vo Vrakuni
 
Motorový osobný vlak do Dunajskej Stredy a Komárna
Most nad Malým Dunajom vo Vrakuni
   
Množstvo žudí, ktorí denne cestujú vlakmi do Bratislavy za prácou a do škôl, nemajú ani tušenie o tom, aké historické udalosti sa na prvý pohžad z bezvýznamným mostom spájajú. Použitá literatúra:
 
  • Deset let ČSD, Praha 1928, reprint pôvodného vydania z roku 1928, ČD, a.s., Praha 2007,
  • Ing. Richard Halfar a kol.: Miestna železnica Bratislava – Komárno, Vydané v spolupráci s Albatros klubom pri RD Bratislava hlavné, 2004,
  • Rekonštrukcia železníc na Slovensku, Povereníctvo dopravy a verejných prác, Bratislava 1946,
  • Ing. Alojz Drozd, Ing. Eugen Chladný, Ing. Ladislav Paulíny, Ing. Ivan Poliaček, CSc., Ing. Vladimír Vébr, doc. Ing. Jozef Zvara, CSc.: Stavebníctvo na Slovensku 1945 – 1985 Dopravné stavby, ALFA Bratislava 1989,
  • Ing. Kubáček a kol.: Dejiny železníc na území Slovenska,
  • Ing. Krejčiřík: Po stopách našich železnic.
Autor: | Dňa: 03. 11. 2013 | 43059x prečítané | Spä
Zdieža    Informačný e-mail   Vytlači
 Najnovšie články - aktuality, reportáže
 Hlavné menu

Užívatežské meno (prezývka):

Heslo:




Registrácia nového čitateža!

 Sledujte nás na:

      

 Fórum
Železničné.info - Diskusné fórum

Železnice v Európe - Taliansko

Železničné trate - Mimoriadnosti na tratiach

Slovenské železnice - Meškanie vlakov

Železničné stanice - Stará Kremnička


Kožajové vozidlá - Motorové jedotky radu 813


Železničné.info - Železničné.info

Slovenské železnice - Nehody na tratiach

ĎalĹĄie prĂ­spevky »
 Inzercia
Nie sú žiadne inzeráty.
 Filmotéka
Rozlúčka s Uhrankou Prehraj
R 371 Horehronec Prehraj
Hanušovský viadukt 2Prehraj
498.104 Albatros na trati 131Prehraj
Tri pary v akciiPrehraj
GP 2011 ZvolenPrehraj
464.001 na DomiciPrehraj
Kačena - PLŽPrehraj
754.054 na mimoriadnom vlakuPrehraj
Oslavy storočnice trate 196Prehraj
 Vyhžadávanie
Vlož text:

 Štatistika
Tieto stránky boli vytvorené pomocou phpRS redakčného systému napísaného v PHP jazyku

php    mysql    apache    rss

Š ŽELEZNIČNÉ.INFO :: 2007-2018