eleznice Slovenskej republiky informovali o začiatku modernizácie elezničnej trate z Púchova do Povaskej Teplej. Ide o posledný úsek na trati Bratislava – ilina v rámci výstavby koridoru Bratislava – ilina – Košice – Čierna nad Tisou. Stavba je vzhžadom na jej rozsah rozdelená na pä ucelených častí stavby. Technicky a investične najnáročnejšou časou je traový úsek Púchov – Povaská Bystrica.
Modernizáciu 16 km dlhého úseku elezničnej trate Púchov – Povaská Teplá realizuje "Zdruenie Nimnica", ktoré sa stalo víazom súae. Celkové náklady sa predpokladajú vo výške 364,9 mil. eur bez DPH. Výstavba by mala trva 40 mesiacov, jej koniec sa predpokladá v januári 2020.
Nová tra pôjde cez novovybudované dva tunely Diel (dĺka 1 081,7 m) a Milochov (dĺka 1 861 m) a viacero mostov. Celkom bude postavených a zrekonštruovaných 14 elezničných mostov. elezničným mostom bude premostená aj vodná nádr Nosice. Vybudovaných bude šes nových cestných mostov a nadjazdov, štyri podchody pre chodcov, 11 priepustov a zrušené budú štyri priecestia. Všetky existujúce úrovňové kriovania so elezničnou traou budú odstránené a nahradené mimoúrovňovými kríeniami buď nadjazdom, podjazdom alebo budú odstránené bez náhrady.
Na celom úseku stavby bude potrebné odstráni, resp. zbúra celkom 31 objektov a niekožko ďalších menších nehnutežností (garáe a hospodárske budovy). Kvôli výstavbe novej trati bude potrebné vyrúba vyše 4 500 stromov a krovín na ploche cca 28 tisíc m2, čo si vyiada následnú rekultiváciu. Okrem toho sa bude realizova aj výrub stromov na lesných pozemkoch cca ďalších 4 482 stromov. SR hradia všetky náklady vyčíslených spoločenských hodnôt drevín, náklady na rekultivácie, ako aj náklady na stavbou vyvolané investície.
Úsek Púchov – Povaská Bystrica
V úseku Púchov – Povaská Bystrica dôjde k podstatnej zmene trasy elezničnej trate. Súčasná tra kopíruje meandre Váhu a ide popri vodnej nádri Nosice. Nová tra bude o cca 2,7 km kratšia. Tra z Púchova do Povaskej Bystrice opustí pôvodnú trasu v skm 158,398, následne mostom prekoná Nosický kanál a bude pokračova cez ostrov medzi Nosickým kanálom a riekou Váh. Tra v tomto záplavovom území pôjde striedavo po viaduktoch a násypoch. Vybudovaná by tu mala by nová elezničná zastávka Nosice s dvoma nástupišami, kadé s dĺkou 250 m. Prístup k zastávke bude moný novou lávkou pre peších.
Vizualizácia - násyp a viadukty v záplavovom území na tzv. ostrove
Ďalším mostom nová tra prekoná rieku Váh, na moste budú po stranách vybudované chodníky pre peších a cyklistov, čím sa na novú zastávku Nosice umoní prístup aj od obce a kúpežov Nimnica. Tra ďalej povedie ponad cestu II/507 a bude pokračova tunelom Diel (dĺka 1 081,7 m). Práve tu kvôli výstavbe tunela dôjde k asanácii dvoch bytových domov. Tunel spolu s únikovou štôlňou vyústi pri najušom mieste vodnej nádre, ktorú prekoná prostredníctvom ďalšieho viaduktu (dĺka 653 m); plánovaný je na ňom chodník pre peších a cyklistov. Viadukt bude rešpektova plavebný gabarit. Tra bude pokračova ďalším mostom k západnému portálu druhého tunela Milochov (dĺka 1 861 m), jeho súčasou bude aj úniková štôlňa. Za tunelom sa nová tra v skm 169,1 napojí na súčasnú trasu trate.
Tunel Diel
Keďe nová tra pôjde mimo obce Milochov, zrušená bez náhrady bude existujúca zastávka Milochov. Pôvodná elezničná tra bude znesená a v úseku medzi Milochovom a Púchovom sa v trase pôvodnej trate vybuduje nová cestná komunikácia, čím sa medzi nimi skráti cestná vzdialenos z 23 km na 7 km.
Vzorový priečny rez tunelom
Nová tra bude v prevanej miere vies v styku s umelými stavbami, čo bude konštrukčne zohžadnené v elezničnom zvršku, kde od nkm 161,000 po nkm 166,610 bude pouitý bezštrkový zvršok, tzv. pevná jazdná dráha. Minimálny polomer oblúka na trati bude ma 1 214,800 m, maximálny 2 354,200 m. Maximálna hodnota prevýšenia kožaje bude 120 mm. Maximálny sklon trate bude 8,261 promile. Kožaj bude bezstyková, zriadená z kožajnicových pásov tvaru 60 E2 dlhých minimálne 75 m. Súčasou stavby budú aj štyri výhybky tvoriace dve jednoduché kožajové spojky na ilinskom zhlaví elezničnej stanice Púchov. Všetky budú sústavy UIC 60 a nahradia kožajové spojky vybudované pri modernizácii elezničnej stanice Púchov.
Celková situácia - ltá pôvodná tra, červená nová tra
Vyššia rýchlos vlakov a nové smerovanie trate bude znamena aj zvýšené hlukové zaaenie. Z tohto dôvodu budú v súlade s hlukovou štúdiou na ochranu obyvatežstva pred nepriaznivými účinkami z dopravy na viacerých úsekoch vybudované protihlukové steny, ktoré budú zniova nepriaznivé hladiny hluku na prípustnú úroveň. Protihlukové steny budú vybudované prevane v intraviláne dotknutých sídiel, od Púchova po Povaskú Bystricu.
Osobitnú pozornos SR venujú stavu podzemných vôd v kúpežoch Nimnica, pričom od roku 2009 sa monitoruje stav a výdatnos prameňov minerálnych vôd.
Modernizácia elezničnej trate Púchov – Povaská Bystrica je technicky a finančne najnáročnejší stavebný úsek na celej trati Bratislava – ilina. Snáď sa stavbárom podarí dodra termín a stavbu dokonči za plánovaných 40 mesiacov.
Tunel Diel - popis
SR, Modernizácia trate Púchov – ilina, pre rýchlos do 160 km/h, I. etapa - Tunel Diel
Investor: eleznice Slovenskej republiky, Bratislava
Miesto realizácie: Nimnica
Vyšší zhotovitež (Objednávatež): TSS GRADE, a.s.
Popis objektov:
Tunel Diel je navrhovaný v rámci modernizácie elezničnej trate Púchov – Povaská Bystrica, traový úsek Púchov – Povaská Bystrica v staničení (os kožaje č. 1) nkm 161,422 973 a nkm 162,506 000 s celkovou dĺkou 1081,7 m. Prechádza masívom vrchu Diel, ktorý tvorí centrálnu meandru Váhu v tomto úseku toku.
Tunelová rúra je rozdelená na úseky budované razením a hĺbením. Hĺbené úseky sú budované v otvorenej stavebnej jame na oboch portáloch, ktoré budú následne zasypané a rekultivované, tak aby charakter prírodného prostredia bol zachovaný.
Razená čas tunela bude realizovaná v zmysle zásad NRTM s pouitím mechanického rozpojovania v priportálových oblastiach. Trhavinové rozpojovanie hornín sa bude pouíva na raziace práce tunelovej rúry v kompaktnejších častiach horninového masívu. Tunelové ostenie je navrhnuté dvojplášové tvorené primárnym a sekundárnym ostením.
Na základe poiadavky predpisu TSI-INS, TSI-SRT (2008/ES) bude tunel Diel vybavený únikovou štôlňou dl. cca 304,15 m a priečnym prepojením do tunelovej rúry dl. cca 21 m. Profil priečneho prepojenia je totoný s profilom únikovej štôlne. Smerové vedenia štôlne je navrhnuté ako polygón súbene s osou tunelovej rúry. Štôlňa je vyústená na východnom portáli tunela Diel.
Základné parametre tunela:
Typ tunela: Jednorúrový dvojkožajný
Dĺka tunela v osi tunela: 1081,7m
Dĺka razenej časti: 1050,0 m
Osová vzdialenos kožají: 4,2 m
Priechodný prierez: „C“ s nadstavcom pre elektrifikované trate
Traová rýchlos: 160 km/hod, (výhžadová rýchlos 200 km/h pre monos jazdy jednotiek s výkyvnými skriňami)
Únikový chodník: na oboch stranách tunela
Svetlá výška nad chodníkom: 2,25 m
Dĺka únikovej štôlne v osi: 304,150 m
Dĺka únikovej štôlne vrátane prepojky: 325,15 m
Spracované podža informácií z verejných zdrojov: