V úvode chcem pripomenú, e som sledoval vývoj najmä v našom regióne a na juhu stredného Slovenska, kde ani elezničná doprava nie je zabezpečovaná v takom rozsahu, ako v niektorých iných regiónoch. Náročnejší čitatež môe preskúma vývoj diažkovej autobusovej dopravy od novembra 2014 aj v iných regiónoch.
Mono niektorí čitatelia budú namieta, e môu existova iné dôvody pre rušenie diažkových autobusov, chcem by nezaujatý a pokúsim sa niektoré moné dôvody uvies. Napríklad nárast motorizmu, kadoročne narastá počet vozidiel na cestách a počet takto prepravených osôb. Takisto môe ma na to vplyv odchod vyše tristo tisíc Slovákov do zahraničia za uplynulé roky. Samozrejme, e to úspešne zníilo nezamestnanos, ale Slovensko čaká šok v demografickom vývoji. Príčinou môe by aj to, e žudia nepotrebujú tožko cestova, resp. nemajú tožko finančných prostriedkov, aby cestovali niekam za kultúrou, na výlety a pod. Mohol by som v hžadaní iných dôvodov pokračova naďalej, ale dôleitou štatistickou informáciou je, e napriek týmto moným dôvodom počet cestujúcich vo vlakoch narástol. Ak by tie spomenuté dôvody na rušenie diažkových autobusov boli naozaj relevantné, pravdepodobne by sa prejavili aj v elezničnej osobnej doprave.
Predtým, ako budem pokračova, dovolím si krátke zhrnutie.
Aké zmeny nastali v tomto roku? Pokračujme u spomenutou linkou "Sliač – Banská Bystrica – Brezno – Roňava – Košice". U v decembri 2017 pri zmene cestovných poriadkov došlo na tejto linke k ďalšiemu obmedzeniu. Po decembrovej zmene v roku 2017 autobusy zo Sliača do Košíc chodili len v pondelok a piatok. (Pozn.: kliknutím na obrázok sa tento otvorí v novom okne v plnej vežkosti.)
Linka 611505 Sliač kúpele - Banská Bystrica - Brezno - Roňava - Košice
Od 1. júla 2018 došlo k ďalšiemu obmedzeniu, v podstate autobus prestal chodi (viď poznánku 79).
Spoločnos Eurobus Košice, skrátila trasu medzinárodnej linky zo Sniny do Viedne, ktorá od 1 júla 2018 chodí u len z Prešova.
Linka 709805 Prešov - Lučenec - Zvolen - Nitra - Bratislava - Viedeň
Autobusová spoločnos Arriva Michalovce koncom marca t. r. oznámila zrušenie diažkovej linky z Michaloviec do Bratislavy:
Oznamujeme cestujúcej verejnosti, e od 1.apríla 2018 dochádza k zrušeniu linky 807504 Michalovce - Bratislava.
Ďakujeme za porozumenie.
ARRIVA Michalovce, a.s., Dopravné oddelenie
Linka 807504 Michalovce - Košice - Lučenec - Zvolen - Bratislava
Autobusová spoločnos SAD Lučenec začiatkom júna zverejnila oznam o zmenách v cestovnom poriadku.
Od 10.06.2018 t.j. od nedele dochádza k úprave cestovných poriadkov v prímestskej a diažkovej autobusovej doprave. Prosíme cestujúcich, aby si pred cestou skontrolovali, či nenastala úprava na ich linke, a tým predišli moným nepríjemnostiam.
Linka
|
Spoj
|
Zmena
|
|
*
|
Pozastavenie prevádzky linky
|
|
*
|
Pozastavenie prevádzky linky
|
|
*
|
Pozastavenie prevádzky linky
|
|
*
|
Pozastavenie prevádzky linky
|
|
*
|
Pozastavenie prevádzky linky
|
|
17,24
|
Nové spoje v úseku Lučenec - Banská Bystrica a spä
|
Linka 606501 Lučenec - Šahy - Nitra - Bratislava
Linka 606506 Lučenec - Banská Bystrica - ilina
Linka 608502 Revúca - Roňava - Košice od 10.12.2017
Linka 608502 Revúca - Roňava - Košice od 10.06.2018
Linka 609501 Rimavská Sobota - Košice - Bardejovské kúpele od 10.12.2017
Linka 609501 Rimavská Sobota - Košice - Bardejovské kúpele od 10.06.2017
Linka 609503 Rimavská Sobota - Zvolen - Nitra - Bratislava
Spoločnos Arriva Nitra informovala o zmenách v cestovných poriadkoch niektorých liniek.
P O Z A S T A V U J E M E
vykonávanie diažkovej autobusovej linky č. 406501 na trase Topožčany – Nitra – Sereď – Bratislava a linky č. 407423 na trase Zlaté Moravce – Nitra – Sereď – Bratislava. Predmetné linky premávajú do 30.6.2018.
Linka 406501 Topožčany - Nitra - Bratislava
Linka 407423 Zlaté Moravce - Bratislava
Nakoniec, zatiaž posledná, spoločnos SAD Zvolen zverejnila informáciu o zmene v cestovnom poriadku.
Od 1.7.2018 sa menia cestovné poriadky medzinárodných autobusových liniek
Váení cestujúci,
Linka 601701 Praha - Brno - Bratislava - Zvolen - Banská Bystrica
V článku je uvedený prehžad niektorých autobusových medzinárodných a diažkových liniek, na ktorých boli spoje čiastočne, alebo úplne pozastavené. Dá sa predpoklad, e tieto autobusové spoje boli zrušené navdy. Niekde mono autobusové spoločnosti na niektorých úsekoch posilnia regionálnu dopravu, na ktorú im prispievajú jednotlivé samosprávne kraje. Podotýkam tie, e tento zoznam nemusí by úplný, ale to ani nebolo ciežom článku. Do budúcnosti sa dajú očakáva len ďalšie a ďalšie obmedzenia a rušenie autobusových diažkových liniek, ktoré ešte zatiaž premávajú, preto situáciu budeme naďalej sledova.
Všeobecne je známe, e diažková autobusová doprava na Slovensku nebola a nie je dotovaná, a ani v časoch pred zavedením bezplatnej dopravy vo vlakoch, nebolo prevádzkovanie diažkových autobusov ziskovou činnosou. Následkom prijatia nepremyslených sociálnych balíčkov síce dochádza ku zvýhodneniu elezničnej dopravy a nárastu počtu cestujúcich vlakmi, na druhej strane však autobusové spoločnosti po zrušení diažkových liniek buď prichádzajú o ivobytie, alebo sú po zrušení diažkových autobusových spojov nútené nadbytočných vodičov prepusti. Rovnako obyvatelia vo viacerých regiónov prišli o diažkové a rýchlejšie spojenia s inými regiónmi, cestovanie verejnou dopravou sa im skomplikovalo, a v prípade potreby budú musie viackrát prestupova a cestova dlhšie. Najhoršia situácia je tam, kde bola zrušená aj elezničná doprava. ako za takejto situácie mono hovori o podpore štátu pre rozvoj turizmu a pod., ak sa do niektorých sídiel nedá verejnou dopravou pomaly dosta. Samozrejme, e obyvatelia, ktorí verejnú dopravu vyuívajú, tieto zmeny vnímajú negatívne a niet divu, e mnohí podporujú nedemokratické politické sily. Ale aj to je dôsledok nedomyslených rozhodnutí niektorých politikov.
Dôleité je však pozitívne myslenie, z tohto dôvodu aj ja ukončím tento článok pozitívne. Treba si uvedomi, e aj zlé politické rozhodnutia môu prinies „pokrok“ a „úspech“ na slovenský spôsob, take mono konštatova, e:
Z hžadiska vývoja verejnej dopravy na Slovensku
Slovenská republika úspešne dobieha rozvojové krajiny!
Zdroj: v texte