Nebudem špekulova o tom, či tých vlakov nemohlo by viac. Myslím si, e ide o premyslený krok zlikvidova tra, ktorá v minulom roku oslávila storočnicu. Nekonali sa tu pompézne oslavy, len Okresný archív v Šali a obce leiace na trase trate zorganizovali putovnú výstavku k tejto udalosti. Nahradenie vlakov autobusmi je zdôvodnené nízkym počtom cestujúcich. Dá sa predpoklada, e návrat osobných vlakov nie je reálny.
Spomínam si na tlačovú správu z roku 2000, kedy boli vlaky na trati Poltár - Rimavská Sobota nahradené autobusmi. Tie sa našiel dôvod. „Z dôvodu nevyhovujúceho technického stavu elezničnej trate Poltár - Rimavská Sobota bude od 1. októbra do odvolania na nej zastavená elezničná doprava. Vlaky osobnej dopravy (šes párov motorových vlakov) nahradí autobusová doprava. Autobusy budú premáva podža platného cestovného poriadku SR. So zmeneným časom pôjdu štyri spoje, a to z Poltára spoj č. 7702 pôjde namiesto o 8.49 a o 9.23 h, spoj č. 7008 namiesto o 17.05 o 17.31 h a opačne z Rimavskej Soboty spoj č. 7703 namiesto o 8.40 u o 8.29 h a spoj č. 7709 namiesto o 16.56 o 16.37 h. Napriek časovej zmene týchto štyroch spojov budú od nich prípoje na vlaky v Poltári a Rimavskej Sobote. Autobusy budú zastavova v elezničných staniciach a v niektorých prípadoch aj v obciach. Zastávky budú označené logom SR.“ Netrvalo dlho a aj autobusy SR boli zrušené.
Keď som prechádzal archív rôznych správ objavil som „Projekt transformácie a reštrukturalizácie elezníc SR“ z roku 2000. Projekt bol schválený vládou a jeho ciežom bolo fyzické a účtovné oddelenie správy a prevádzky elezničnej dopravnej cesty od dopravných a obchodných činností, oddlenie elezníc SR a zoznam regionálnych dráh.
Projekt bol zverejnený v kombinácii s rozhovorom vtedajším generálnym riaditežom elezníc SR. Materiál bol rozsiahly a týkal sa viacerých oblastí. Uvediem čas, ktorá sa týka miestnych tratí.
Z prijatého uznesenia vyplýva, e vláda súhlasila s reštrukturalizáciou elezníc SR podža osobitných predpisov a uloila ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií predloi do 28. februára 2001 na rokovanie vlády návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 258/1993 Z.z. o elezniciach SR a návrh zákona o zriadení elezničnej spoločnosti, akciovej spoločnosti. Ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií a ministrovi práce, sociálnych vecí a rodiny uloila navrhnú do 31. marca 2001 systém rekvalifikačných programov a programov na tvorbu nových pracovných miest na základe profesnej a regionálnej analýzy.
Vláda ministerke financií uloila poskytnú v roku 2001 štátnu záruku na úver EBRD v sume 950 mil. Sk (30 mil. EUR) na riešenie sociálnej oblasti spojenej s procesom transformácie a 150 mil. Sk ako nevyhnutné náklady na proces transformácie elezníc SR. Ministerka financií mala v spolupráci s ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií vytvori podmienky a priebene realizova postupné oddlenie elezníc SR za neuhradené výkony vo verejnom záujme za roky 1994 a 1997. Do 1. apríla 2001 mali obaja ministri objektivizova ceny za pouívanie elezničnej dopravnej cesty za účelom dosiahnutia ciežov Projektu. Kadoročne pri príprave zákona o štátnom rozpočte v jednotlivých rokoch vytvoria ministri podmienky pre financovanie rozvojových programov za účasti štátneho rozpočtu za účelom dosiahnutia zabezpečenia plnenia Projektu. Ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií vláda uloila rozpracova do 1. apríla 2001 v spolupráci s ministrom práce, sociálnych vecí a rodiny, ministrom školstva, ministrom zdravotníctva, ministrom vnútra a ministerkou financií systém poskytovania sociálnych zliav adresným spôsobom za spoluúčasti rezortných ministerstiev.
Projekt transformácie a reštrukturalizácie SR zabezpečuje postavenie elezníc v spoločnosti tak, aby eleznice v Slovenskej republike plnili svoje poslanie orientované dovnútra štátu a navonok voči EÚ.
Úlohou projektu je zároveň definova vzahy štátu k transformovaným elezniciam, t. j. záväzok a povinnos štátu uhrádza výkony vo verejnom záujme, plni si svoju povinnos voči rozvoju elezničnej dopravnej infraštruktúry štátu ako najekologickejšieho a najbezpečnejšieho druhu dopravy v štáte ako aj podmienok liberalizácie činnosti prevádzkovateža dráhy a dopravcu na dráhe. Preto projekt predkladá návrh na novelizáciu zákona NR SR č. 164/1996 Z.z. o dráhach.
Hlavné princípy
Platná legislatíva v Slovenskej republike nepozná úpravu zákona o obchodných spoločnostiach holdingového typu. Existujúca zákonná úprava o obchodných spoločnostiach neumoňuje efektívne transformova SR na spôsob holdingového typu (unitárne usporiadanie SR) a preto sa zvolili nasledovné princípy transformácie SR:
- zachovanie SR ako prevádzkovateža dráhy (dopravnej cesty), ktorej vlastníkom je a bude štát,
- vyčlenenie z terajších SR činnos dopravcu (osobná, nákladná doprava) do samostatnej štátnej akciovej spoločnosti,
- vytvorenie podmienok na deetatizáciu a privatizáciu obsluných a doplnkových činností z terajších SR.
Regionálne dráhy
Na základe prijatého uznesenia vlády SR č. 499/1995 zo dňa 4. júla 1995 k programu transformácie a rozvoja elezničnej dopravy bol v roku 1996 spracovaný komplexný program transformácie regionálnych dráh (RGD). Po prerokovaní s orgánmi štátnej správy bol program aktualizovaný a v máji 1997 a v januári 1998 prerokovaný vo vláde SR. Vláda vzala program transformácie RGD na vedomie a uloila ministrovi dopravy pôšt a telekomunikácií SR prerokova program s krajskými úradmi.
Na základe odporúčaní dotknutých krajských úradov bolo dohodnuté vypracovanie 15 vzorových transformačných projektov pre tieto trate.
V roku 1999 boli spracované typové projekty prerokované na úrovni krajov s ciežom harmonizova regionálnu dopravu formou zakladania zdruení resp. akciových spoločností prevádzkujúcich regionálnu dopravu. Z dôvodu zaostávajúcej legislatívy a neujasnenosti finančného krytia neboli doteraz zámery navrhnuté v projektoch realizované. V dôsledku nastávajúceho procesu reštrukturalizácie verejnej správy a jej kompetencií je potreba prijatia konkrétnych rozhodnutí Vládou Slovenskej republiky pre určenie a definovanie regionálnych dráh tak ako to definuje Zákon č. 164/1996 Z.z. o dráhach. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácii SR predloilo Vláde SR návrh na prijatie rozhodnutia o definovaní regionálnych dráh tak, aby regióny a obce mohli rozvíja dopravnú obsluhu a rozvoj infraštruktúry podža vlastných potrieb. Vláda SR 28.9.1998 vzala materiál na vedomie a rozhodla o odklade do 31.12.1998, čo sa doteraz nestalo.
Zákon NR SR č. 164/1996 Z. z. o dráhach rozdežuje dráhy na dráhy celoštátne, dráhy regionálne a vlečky. Vláda SR podža § 70 zákona č. 164/1996 Z.z. o dráhach má svojim rozhodnutím rozdeli v súčasnosti prevádzkované dráhy SR do uvedených kategórií.
Pri spracovávaní návrhu komplexného programu transformácie RGD sa vychádzalo z nasledovných faktov. Regionálne dráhy netvoria súvislú elezničnú sie. Ide o dráhy výhradne stratové, keď celková strata v roku 1997 dosiahla 858,2 mil. Sk, z toho strata v osobnej doprave 583,2 mil. Sk a v nákladnej doprave 275,0 mil. Sk. Náklady na tieto trate predstavovali v roku 1997 4,82% celkových nákladov SR, (náklady osobnej dopravy 11,07% pri podiele trieb 3,52% a náklady nákladnej dopravy 3,19% pri podiele trieb 1,01%). V roku 1997 predstavovali náklady v priemere 4,24 Sk na 1 Sk trieb (ale u 6 RGD prevyšovali 10 Sk/1 Sk trieb, u 1 RGD 20 Sk/1 Sk trieb a u 2 RGD 45 Sk/1 Sk trieb).
Po prerokovaní so štátnou správou, samosprávou a armádou bolo navrhnutých na vyčlenenie ako súbor 32 RGD v celkovej dĺke 623 km.
Pilotné projekty a odporúčania
Doteraz bolo spracovaných 11 typových transformačných projektov pre nasledujúce RGD: Devínske jazero – Stupava, Piešany – Vrbové, Kvetoslavov – Šamorín, Nemšová - Lednické Rovne, Šaža – Neded, Čadca – Makov, Lučenec – Utekáč, Breznička – Katarínska Huta, Poltár – Rimavská Sobota, Kapušany pri Prešove – Bardejov, Plešivec – Muráň, Plešivec – Slavošovce, Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica.
V roku 2000 sú spracovávané transformačné projekty: Spišská Nová Ves – Levoča, Zbehy – Radošina, Komárno – Kolárovo, Jablonica - Brezová pod Bradlom.
V roku 2001 budú spracované transformačné projekty: Zohor - Záhorská Ves, Zohor - Plavecký Mikuláš, ilina – Rajec, Spišské Vlachy - Spišské Podhradie, Humenné – Stakčín.
Navrhovaný postup transformácie sa líši vzahom prevádzkovateža k majetku potrebnému na prevádzkovanie dopravy na dráhe (infraštruktúra zostáva štátna alebo infraštruktúra v majetku prevádzkovateža) a zainteresovanosti samosprávy na prevádzkovaní dopravy na dráhe (obchodná spoločnos s účasou samosprávy alebo obchodná spoločnos vo vlastníctve fyzických a právnických osôb).
Podža spracovaných ekonomických analýz a projektov odporúčame po zosúladení dopravnej obslunosti regiónu so SAD a predpokladu, e elezničná infraštruktúra v zmysle zákona o prirodzených monopoloch zostane štátna nasledovný postup:
- Ponecha v prevádzke SR
- Prevádzka na dráhe dopravnou spoločnosou zaloenou regiónom a samosprávou
- Zaloenie akciovej spoločnosti a jej predaj fyzickým a právnickým osobám
- Zmena prevádzky na vlečkovú
- Zastavenie prevádzky
- Zrušenie
Predbený zoznam tratí navrhnutých
na transformáciu na regionálne dráhy
Regionálna dráha
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
V prípade neúspechu
|
|
|
I.
|
II.
|
I.
|
II.
|
I.
|
II.
|
|
Devínske jazero - Stupava
|
4
|
4
|
5
|
5
|
6
|
|
|
|
Piešany - Vrbové
|
4
|
4
|
5
|
5
|
6
|
|
|
|
Kvetoslavov - Šamorín
|
5
|
5
|
6
|
|
|
|
|
|
Nemšová - Lednické Rovne
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
3
|
|
5,6
|
Šaža - Neded
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
2
|
|
5,6
|
Čadca - Makov
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
2
|
|
5,6
|
Lučenec – Utekáč
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
2
|
|
|
Breznička - Katarínska Huta
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
2
|
|
|
Poltár - Rimavská Sobota
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
2
|
|
|
Kapušany pri Prešove - Bardejov
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
2
|
|
5,6
|
Plešivec - Muráň
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
3
|
|
5,6
|
Plešivec - Slavošovce
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
2
|
|
5,6
|
Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
2
|
|
5,6
|
Spišská Nová Ves - Levoča
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
2
|
|
5,6
|
Zbehy - Radošina
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
3
|
|
4,5,6
|
Komárno - Kollárovo
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
3
|
|
4,5,6
|
Jablonica - Brezová pod Bradlom
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
3
|
|
5,6
|
Zohor - Záhorská Ves
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
3
|
|
5,6
|
Zohor - Plavecký Mikuláš
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
3
|
|
4,5,6
|
ilina - Rajec
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
3
|
|
5,6
|
Spišské Vlachy - Spišské Podhradie
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
2
|
|
5,6
|
Humenné - Stakčín
|
1
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
3
|
|
5,6
|
Prievidza - Nitrianske Pravno
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
3
|
|
|
4,5,6
|
Trenč. Teplá - Trenčianske Teplice
|
1
|
1
|
2*
|
2
|
|
|
|
5,6
|
Kražovany - Trstená
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
3
|
|
|
|
Štrba - Štrbské Pleso
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
|
Starý Smokovec - Štrbské Pleso
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
|
Poprad T. - Starý Smokovec
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
|
Tatranská Lomnica - Studený Potok
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
|
Tatranská Lomnica - Starý Smokovec
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
|
Roňava - Dobšiná
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
2
|
|
|
5,6
|
Moldava nad Bodvou - Medzev
|
1
|
1
|
2*
|
2*
|
2
|
|
|
5,6
|
2* - Prevádzkovanie dráhy zostane SR a prevádzkovanie dopravy na dráhe zabezpečí spoločnos.
Poznámka: Posúdenie efektívnosti RGD a návrh na ich ďalšie pôsobenie je predmetom zadania pre firmu Price Waterhouse Coopers. Prípadné výsledky štúdie budú zosúlaďované s navrhovanou stratégiou SR.
V projekte sa hovorí, e nerentabilné lokálne eleznice sa ponúknu inému prevádzkovatežovi. Aký bude osud regionálnych tratí, keď o ich prevádzku nebude ma záujem ani miestna samospráva (okresné a krajské úrady)? Zrušia sa?
Vyjadrenie vtedajšieho generálneho riaditeža SR:
Regionalizácia osobnej dopravy je dôleitým faktorom transformácie. Keďe ešte neexistuje definitívny model samosprávy a verejnej správy, nemohli sme do projektu zapracova definitívne riešenie. Mne osobne sa páči nemecký prístup k regionalizácii. Navštívil som spolkový úrad pre dopravu, regulačný orgán, ktorý udežuje licencie a rozhoduje o tom, komu zaplatí dotáciu. Metodiku majú tak detailne rozpracovanú, e na základe konkrétnych kritérií sa vedia rozhodnú, či obslunos územia zabezpečia vlakom alebo autobusom. Nie sú iadne spory a pochybnosti. U nás je úspechom u to, e vláda v prílohe uznesenia k projektu odsúhlasila zoznam regionálnych tratí. V projekte sme naznačili, e o doprave na regionálnych tratiach si budú rozhodova regióny. Toto musí by hneď následný krok reformy verejnej správy. Stretávam sa a rozprávam sa s prednostami krajských a okresných úradov a som presvedčený, e si poradia, keď budú ma kompetencie. Oni budú plati, take sa určite dokáu rozhodnú, či v rámci obslunosti územia dajú prednos vlaku alebo autobusu. Take mali by presta aj existova spory, či treba taký alebo onaký grafikon. My obsluhu trate urobíme na základe objednávky. Región bude disponova balíkom peňazí na krytie obslunosti územia, on sa bude rozhodova. Mono, e keď nedokáe zabezpeči prevádzku na niektorej trati, e ju zruší. Ale bude to rozhodnutie regiónu. Ale aká je situácia v súčasnosti? Napríklad tra Rimavská Sobota – Poltár. Traováci vykalkulovali, e na obnovu trate, ktorá nebola obnovovaná od roku 1945, potrebujú 210 mil. Sk. Odkiaž ich však zobra? Obslunos ale musíme zabezpeči, my nemáme právo zastavi prevádzku, tak sme na tra nasadili autobusy. A výsledok? Primátori a starostovia obcí na trati sa okamite dali dohromady, urobili petičnú akciu a prišli rokova. Vzájomne sme si vysvetlili svoju situáciu. Oni, e tu chcú vybudova priemyselnú zónu, ale keď SR zlikvidujú elezničnú prepravu, tak ”padne” prvá základná poiadavka. My zase, e 210 mil. korún na obnovu nemáme a oni nám ich nedajú. Tak ako ďalej? Opýtali sme sa, čo môete teda urobi? Oni, e dajú zadarmo štrk, e nareú podvaly, poskytnú žudí z verejno-prospešných prác. My sme zase ponúkli kožajnice, ktoré dokáeme inde vyzíska a da ich na túto vedžajšiu tra. Ak by práce realizovalo elezničné vojsko, náklady by boli nišie. Verím, e tak budú rozmýšža regióny aj v budúcnosti, nielen vtedy, keď budú ohrozené. Teraz sa iba nastavuje ruka a pýta – dajte, urobte.
Tožko čas projektu, týkajúca sa miestnych tratí. Zrušenie tratí je legislatívne upravené v novom zákone o dráhach.
Zákon č. 513/2009 Z.z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov zrušenie upravuje v § 12:
§ 12
Zrušenie dráhy
(1) Dráhu, ktorá slúi verejnej osobnej doprave, mono zruši len z dôvodu zániku potreby dopravnej obslunosti územia a ekonomickej neefektívnosti jej prevádzky.
(2) Rozhodnú o zrušení dráhy môe správny orgán len na návrh vlastníka dráhy alebo na návrh ním povereného prevádzkovateža dráhy so súhlasom vlastníka dráhy. Ak ide o elezničnú dráhu, do ktorej sú zaústené ďalšie elezničné dráhy, je potrebný aj súhlas vlastníkov týchto dráh.
(3) Rozhodnutie o zrušení dráhy je podkladom na konanie špeciálneho stavebného úradu o odstránenie stavby dráhy a jej súčastí podža stavebných predpisov.
(4) Ak dôjde po zrušení dráhy aj k čiastočnému alebo úplnému odstráneniu telesa dráhy a súčastí dráhy a pre vlastníka dráhy sú zostávajúce nehnutežnosti prebytočné, ponúkne ich do nájmu alebo na predaj.
Hlavné kritérium je ekonomická efektívnos prevádzky tratí, preto sa dá očakáva, e rušenie tratí v nasledujúcom období bude pokračova. iaž, je to proces, ktorý sa dá len vežmi ako zastavi, a skôr, či neskôr budú najmä tie trate, kde je nie je osobná ani nákladná doprava, zrušené.
Aktuálny stav od 12. decembra 2010:
v zrušené trate:
- Kvetoslavov – Šamorín
- Stupava – Devínske Jazero
- Rimavská Sobota – Poltár (175)