Keď som včera večer sledoval meškanie rýchlika R 800 Požana z Prešova do Bratislavy, nenapadlo mi, e vlak skončí svoju pú predčasne v Plešivci. Ráno som sa dozvedel o nehodovej udalosti, ku ktorej došlo v stanici Plešivec. Keďe dnes v tejto časti Gemera nepršalo, rozhodol som sa do Plešivca na elezničnú stanicu zájs, predpokladal som, e tam nejaké „zvyšky“ po nehode budú.
Po príchode na stanicu som videl mnostvo elezničiarov, ktorí pracovali na odstraňovaní následkov nehody. Odstavené tu bolo torzo súpravy nočného rýchlika. Ako vyplynulo zo zverejnených informácií, rušeň na vlaku mal problémy u od Košíc, v dôsledku čoho zvyšoval meškanie. Nakoniec problémový rušeň ZSSK 757.009-6 bol v Plešivci nahradený rušňom ZSCS 751.125-6. iaž, pri odchode rýchlika zo stanice, vlak pravdepodobne kvôli nesprávne prehodenej kriovatkovej výhybke prešiel z kožaje č. 2 na kožaj č. 4, kde došlo cca o 01:20 hod. ku stretu s posunujúcim rušňom ZSCS 742.056-5, ktorému sa vykožajil jeden podvozok. Následkom stretu došlo tie ku poškodeniu oboch rušňov a viacerých vozňov rýchlika. Našastie, pri nehodovej udalosti nedošlo k iadnym zraneniam osôb. Najväčším problémom je, e pri strete došlo ku poškodeniu palivových nádrí na oboch rušňoch a následnému úniku nafty, podža zverejnených informácií uniklo a 4 tisíc litrov.
Poškodená čas rýchlikovej súpravy:
-
rušeň ZSCS 751.125-6,
-
lôkový vozeň WLABmee 62 56 71-90 001-1,
-
vozeň Bdteer 61 56 21-00 254-7,
-
vozeň Bdteer 61 56 21-00 255-4,
-
vozeň Bmeer 61 56 21-70 067-8.
Čas nepoškodených vozňov rýchlikovej súpravy bola odpojená od vlaku, vďaka čomu sa uvožnila pre dopravu kožaj č. 2 v smere na Zvolen. Pravdepodobne potom táto čas pôvodnej súpravy pokračovala do Bratislavy, kde mal rýchlik meškanie vyše 340 minút. ZSSK z dôvodu nehody vypravila náhradnú súpravu zo Zvolena do Bratislavy.
Viac o nehodovej udalosti a rozsahu poškodenia rušňov a vozňov napovedia fotografie.
Priecestie v stanici bolo zablokované
Odstavená čas rýchlikovej súpravy
Na čele R 800 rušeň 751.125-6 ZSCS
Podvozok vozňa mimo kožaj bol preloený úmyselne kvôli tomu,
aby sa okolo vykožajeného rušňa742.056-5 dalo pracova na jeho nakožajení
Detail
Odstavený pokazený rušeň ZSSK 757.009-6
Poškodená strana rušňa 751.125-6
Poškodená palivová nádr
Lôkový vozeň
Torzo súpravy vlaku R 800
Lôkový vozeň
Bdteer
Druhý Bdteer
Bdteer a za ním Bmeer
Nakožajovanie rušňa 742.056-5
Miesto nehodovej udalosti
Celková situácia
Nakožajený rušeň 742.056-5 bol odtiahnutý do rušňového depa
iaž, paradoxom tejto nehodovej udalosti je, e zodpovednos za ňu ponesú žudia, ktorí za ZSSK žudovo povedané vyberali „horúce gaštany z pahreby“. Sekundárnym vinníkom je ZSSK, ktorá nasadzuje na vlaky poruchové rušne, u ktorých sa u v depe dá predpoklada vznik poruchy po prejdení pár kilometrov. Keby sa namiesto rozšafného riadenia, teda namiesto pochybných prenájmov a nákupov rušňov a vozňov, hospodárilo a investovalo viac do kvalitnej údrby, tak by k podobným prípadom nemuselo vôbec dôjs. Dnes to bol nočný rýchlik, včera pre zmenu IC vlak, atď. dookola, kadý deň niečo.
Foto: © autor